مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

بررسی حرام ‌هایی که «کربلا » را کربلا کرد؛

در بیان چرایی واقعه‌ی عاشورا علل بسیاری همیشه ذکر شده اما همیشه برای بسیاری این سوال وجود داشته چه شد که کوفیان که این مقدار مشتاقانه حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) را به کوفه دعوت کردند اما همان افراد به فاصله‌ی چند ماه در مقابل حضرت ایستادند و سپاهی شدن که یکی از شقی ترین و سخت دل ترین سپاهان تاریخ لقب گرفتند.

مگر بر کوفیان چه گذشته بود؟ مگر حسین (ع) پسر علی بن ابی طالب (ع) حاکم سال‌های قبل کوفه را نمی‌شناختند؟ چرا پنجاه سال بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) کار کشور اسلامی به جایی رسیده باشد که همین مردم مسلمان از هرقشری در کوفه و کربلا جمع بشوند و جگر گوشه‌ی همین پیغمبر(ص) را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند!؟


 در میان پاسخ‌هایی که به این مساله داده می شود بهترین محل رجوع همان خطبه‌ی حضرت سیدالشهدا (ع) در روز قبل واقعه است. آنجایی که حسین (ع) به دنبال خطبه‌ای برای اتمام حجت با سپاه دشمن بود دشمنان کوردل در برابر آن حضرت، سروصدا به راه انداختن و فریاد می‌زدند که نگذارند صدای ایشان به مردم حاضر در لشکرعمرسعد برسد، ناگهان حسین (ع) فرمود «وای بر شما، شما را چه می شود که خاموش باشید، من شما را به راه راست می خوانم، هر کس از من بشنود رشد یافته و هر کس نافرمانی کند به هلاکت رسیده شما همه مرا نافرمانی کردید ، شکمتان از حرام پر شده است و بر دلتان مهر نهاده است.»

 به  جملات خطبه که نگاهی می اندازیم اساسی ترین دلیلی که حضرت بیان می‌کنند آنجایی است که می فرمایند«شکمتان از حرام پر شده است و بر دلتان مهر نهاده است» اما چه گونه می‌شود که شکم‌ها از حرام پر می‌شود؟
حال اینکه کوفیان دنیاطلب به دنبال خواص منحرف خود افتادند. چه شد که خواصی که در سپاه علی بن ابی طالب(ع) بودند در مقابل فرزندش ایستادند؟

 رهبرانقلاب دراین باره می‌فرمایند: «خوب، چرا چنین شد؟! من که نگاه می‌کنم، می‌بینم خواص مقصرند! همین خواص طرفدار حق مقصرند! بعضی از این خواص طرفدار حق، در نهایت بدی عمل کردند! مثل شریح قاضی!»
و گناه نابخشودنی خواص جامعه و سردمداران حکومت این است که این خواص مقصر در کربلا در پی کسب امتیازات دنیوی برآمده‌اند و در لغزش‌گاه دنیاطلبی، شهوت‌پرستی، مقام خواهی و مظاهر زندگی دنیا و مادیات لغزیده‌اند و ساده‌لوحان ناآگاه که عوام جامعه بودن را نیز به دنبال خود کشانده‌اند.

 اما لقمه‌های حرام از کجا می‌آید:.
چند نمونه از لقمه های حرام مبتلابه و مهم :

۱- از واجباتی که بر مال تعلق می‌گیرد خمس و زکات است که با توجه به آیات و روایات و فتاوای مراجع تقلید در صورت عدم پرداخت خمس، آن پول دست زدن به آن حرام بوده هرچندکه از راه حلال حاصل شده باشد.
نقل یک حدیث:
ابو بصیر مى‏گوید: از امام باقر (ع) شنیدم که می‏فرمود: هر کس چیزى از خمس را خریدارى کند، خداوند عذر او را نمى‏پذیرد. او چیزى را خریده که برایش حلال نیست.

۲- به طور قطع سیستم بانکداری اسلامی هنوز در کشور اجرا نشده و نقص‌های فراوان دارد، سودهای بانکی خود اگر دقت نشود، حرام بودن آن با توجه به ساختار بانکی احتمال آن افزایش می‌یابد و دیرکردهایی که در ازای تاخیر اقساط گرفته می‌شود طبق فتوای مراجع ربا محسوب می‌شود و حرام بوده . مشارکت وام گیرنده نیز در پرداخت پول حرام به بانک شراکت در کار آن می‌باشد و در ارتباط با ربا نیز آیه زیر قابل تامل بوده است که هردو طرف به جنگ با خدا رفته اند.
«اگر (چنین) نمی‌کنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایه‌های شما، از آنِ شماست [= اصل سرمایه، بدون سود]؛ نه ستم می‌کنید، و نه بر شما ستم وارد می‌شود» بقره آیه  ۲۷۹

۳- مساله ای به نام رشوه:
رسول اکرم ( ص ) : هدیه گرفتن زمامدار و رئیس از دیگران حرام است و رشوه گیری حاکم شرع و قاضی، کفر است.( کنزالعمال(
امام صادق (ع) : رشوه در قضاوت کفر به خداوند است . ( وسائل الشیعه(

در قرآن کریم هم در باب رشوه آمده است: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَهً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل ( و از طرق نامشروع )نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.

 

ادامه‌ی حقوق‌های نجومی، کربلای دیگر رقم می‌زند

اینجاست که مساله‌ی حقوق‌های نجومی به عنوان یکی از فسادهای رخ داده در نظام اسلامی اهمیت پیدا می‌کند. خواص دنیاطلب که از بیت المال شهوت دنیاطلبی خود را تامین می‌کنندبدترین عنصر برای انحراف یک جامعه‌ی اسلامی هستند و می‌تواند همچون موریانه ستون‌های جامعه اسلامی را بخورند و آن را به زوال ببرد و مردمی که از سه شیوه‌ی بالا که گفته شد، شکم‌هایشان از حرام پرمی‌شود و همراهی مسئولین دنیاطلب منحرف، سبب می‌شود که سپاه عمرسعد را تشکیل دهند و در مقابل امام زمانشان بایستند.

 اینجاست که رهبرمعظم انقلاب در خطبه های نماز عید به اهمیت این مساله اشاره می‌کنند« وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌آید و به وجود می‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکمها را از این مالهای حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود؛ مسئله‌ی عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بیت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است، این را در دستور قرار بدهند»
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۷
مجتبی مرادی

عاشورا

لقمه حرام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->