مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

« رد شایعه »بر پیکر جامعه

این یادداشت در شماره 268 هفته نامه پنجره به چاپ رسیده است.

نوع نگاه  نادرست افراد حاضر در فضای مجازی موجب می شود تا در این فضا به تدریج اخلاق و نزاکت اسلامی کنار گذاشته شود و رفتاری غیررفتار واقعی از خود به نمایش بگذارد. اما به طور قطع این مسئله با ابعاد مختلفی روبرو است. نگاه فرهنگی اجتماعی به فضای مجازی امروز بدون شک یکی از رویکردهای شکل گرفته در فضای مجازی است به گونه ای که با نفوذ شبکه های اجتماعی و گسترش آن در میان مردم فاصله ی میان اجتماع و مسائل شکل گرفته در فضای مجازی کاهش پیدا کرده است و این مسائل با سرعت بیشتر و ملموس تری وارد اجتماع شود.

اما این افزایش سرعت از ورود سوژه به شبکه های اجتماعی، پردازش آن و سپس ورود به اجتماع به طور قطع با توجه به افسارگسیختگی فضای مجازی و سرعت بالای انتقال داده در مقایسه با سایر رسانه ها، نمود بیشتری داشته است. به گونه ای که بدون هیچ گونه نظارت بر شبکه های اجتماعی امروز یک سوژه در گروه ها و کانال ها در کمترین زمان ممکن در میان قشر کثیری منتقل می شود.

بدون شک این سرعت انتقال پیام ها در کنار ایجاد فضا برای انتقال داده با رویکرد دین محور و مفید، فضایی را برای ورود ناهنجاری های اخلاقی نیز آماده می کند. ناهنجاری هایی که در سوژه های مختلف، به شکل متفاوتی عمل می کنند.

ابزار شبکه های اجتماعی برای تغییر ذهنیت در برابر ارزش ها

شبکه‌های اجتماعی فضایی را به وجود آورده‌اند که هر شخص با سلیقه و نظر خود به باورهای دینی بپردازد، در پایگاه‌های اینترنتی مانند دیگر رسانه‌ها، افراد و گروه‌هایی مغرضانه و با اهداف از پیش تعیین شده، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی مسلمانان می‌کنند.

اگر بررسی بر شبکه های اجتماعی مرسوم میان مردم بیاندازید حاشیه سازی ها و حملات در اطراف نمادهای دینی و چهره های شناخته شده در محدوده تفکری مذهبی و انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده است و در شبکه های اجتماعی پر مخاطبی همچون تلگرام و توییتر به شایعاتی اثبات نشده پیرامون آن ها دامن زده می شود.

در کنار ایجاد فضا و فرصت برای جریان دینی و انقلابی امروز در شبک های اجتماعی به طور قطع جریان معاند نیز فضای مجازی را برای رسیدن به اهداف ضدنظام خود دارای ظرفیت لازم دیده است. مهمترین هدف این جریانات بی تفاوت نمودن مردم، جریانات دینی نسبت به مسائل دینی و شکستن تقدس یا به عبارت بهتر تغییر ذهنیت مردم نسبت به  نمادها و ارزش های مذهبی و انقلابی است. ورود کانال ها و گروه های پرطرف دار و ایجاد فضاهایی  با نفوذ بالا که در اختیار جریان ضد نظام قرار گرفته است بر توان دشمن و جریان معاند افزوده است.

تلگرام چگونه به مسئله سعید طوسی وارد شد

اما در شبکه های اجتماعی یکی از مواردی که منادی اصلی آن کانال ها و گروه های معاندی همچون «مملکته» و « وحید انلاین» بود پرداختن به شبهات دینی و مسائل اجتماعی  با رویکرد تابو شکنی در مسائل دینی می باشد. اصلی ترین کارکرد و مهمترین راهبردی  که در این دو کانال دنبال می شود، سوژه یابی مبتنی بر سیاست اصلی دشمن در فضای اجتماعی است. به گونه ای که پرداختن بیش از حد، دروغ پردازی و بزرگتر از حد جلوه دادن مسائل آن هم  در قالب جملات کوتاه و طنزگونه در جهت بدبین کردن مردم به عناصرموثر در فضای دینی و انقلابی هستند، انجام می شود. در میان مردم این موج سازی رسانه ای با توجه به سوژه های اجتماعی پسند پرداخته می شود که  موضوعات به شکل یک دغدغه روزانه  در میان مردم شکل می گیرد و کانال به کانال و گروه به گروه منتشر می گردد.

با توجه به اینکه برای یک انسان عرفی معمولی امروزی اولین لایه‌ای که با وی ارتباط برقرار می‌کند لایه‌ی غریضی اوست که این لایه‌ی کشش‌ها و میل‌هایی دارد که این کشش‌ها در واقع ما به ازای آن بسیار در آن فضا قرار دارد. به طور مثال مساله ی سعید طوسی با توجه به عدم رسیدگی از سوی دستگاه های قضایی و صدور حکم، اما از طرف رسانه صدای آمریکا ابتدا در قالب خبر منتشر  و در شبکه های اجتماعی به خصوص در دو کانال فوق الذکر به صورت روزانه در ساعات مختلف به آن ضریب رسانه ای داده می شود و هنگامی که مخاطبین با این خبر مواجه می شوند و با توجه به اعتمادی که غالب مردم نسبت به شبکه های اجتماعی وجود دارد این مسئله به باور ابتدایی و غریزی برای مردم تبدیل می گردد و تداوم آن و تکرار آن در سوژه های دیگر سبب خرد شدن اعتماد به دین، مذهب و عقاید انقلابی می گردد که این سبب همراهی جریان مردمی  به عنوان مسئله ای جدید در سطح اجتماع مطرح می شود.

در موضوع پرونده سعید طوسی نیز روندی مشابه سایر شایعات رخ داد با توجه به وسعت فعالیت این قاری قرآن در شکل های گوناگونی مطرح می گردد. انتشار عکس های وی با رهبرمعظ انقلاب به عنوان ولی فقیه که در عین داشتن جایگاه دینی در میان مردم با توجه به جایگاه حساس ایشان در نظام، توسط شبکه ها و گروه ها و کانال های  ضدانقلاب با رویکرد ضربه به رکن نظام اسلامی و بدبین کردن به قشر متدین و ولایتمدار  انجام پذیرفت و ابتدایی ترین تاثیر این نحوه ی برخورد با سوژه ها که همراه با انتشار عکس های طوسی در بین اقشار دینی و انقلابی صورت گرفت، ایجاد ظن و گمان در مخاطب و یا تقویت تمامی شبهات گذشته  در مخاطبین بوده است.

ذائقه پسندی در محتوا اصلی راهبرد شبکه های اجتماعی معاند

شبکه های اجتماعی موبایلی امروز ذائقه پسندانه برای مردم محتوا تولید می کنند، معضلات اجتماعی و رشد آن از جهتی و مفاسد اقتصادی از سوی دیگر، سوژه ی ضد انقلاب برای حمله به نظام اسلامی شده است و دشمن تمرکز رسانه ای خود را بر روی این دو موضوع قرار داده تا محتوای رسانه ای تولید کنند و هدف اصلی را با رویکرد تخلیه از درون و نامید سازی جامعه پیش ببرد رویکردی که با توجه به افزایش جمعیت رسانه ای کشور و با توجه به نفوذ رسانه های اجتماعی مانند تلگرام که ویژگی آن سهولت دسترسی روز افزون شده است.

اما به طور قطع رسانه ها برای پرداختن به کنترل شایعات با رویکرد ایجابی سعی در بررسی بیشتر در عین دامن زدن مثبت دارند. اما هنوز این مساله هنوز به درستی صورت نگرفته است؟ یقینا سطح فعالیت در تولید محتوا با توجه به پرداخت های رسانه ای بسیارپایین بوده و شایعات در فضای شبکه های اجتماعی با رویکرد تخریب نظام در حال اوج گرفتن است ونیاز به فعالیت سیستمی تری در این عرصه دارد. 

  پ ن: این یادداشت متن تفصیلی با یک مقدار اضافات یادداشت قبلی وبلاگم که به این موضوع پرداخته شد، است و در هفته نامه پنجره چاپ شد.

پ ن: یکی از خاطراتی که موقع شروع همکاریم با پنجره به ذهنم اومد این بود که یادمه زمانی که اوایل دوران دبیرستانم بود یعنی حدود 9 سال پیش که این هفته نامه اوایل انتشارش بود. می خریدم و با توجه اینکه اون زمان توی انجمن اسلامی هم فعال بودم برای افزایش تحلیل می خوندم اون زمان مثل الان اینقدر سایت ها و اینترنت نبود و این مجلات رونق زیادی داشت و این مجله جزء نشریات قوی بود البته الان هم جزء برند های برتر هست. یادمه موقعی که می خریدم و می خوندمش با خودم می گفتم چقدر نویسنده هاش اطلاعات خوب و قوی دارن و این حرفا از کجا میارن. اما امروز خودم شدم یکی از همونا مخصوصا این شماره که یادداشتم شد موضوع و یادداشت جلد هفته نامه.. .اما این از ضعف ایناست که من می نویسم...ان شاءالله که مفید باشد.

البته اخیرا کمتر وقت می کنم برای پنجره بنویسم چون مشغولیت ها و مسئولیت دیگری اضاف شده و زیاد شده...

پ ن: آقاجان از اربعین و پیاده روی امسال جامانده ام و بهانه های زیادی ما را نگه داشته در این جا..

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۸
مجتبی مرادی

تلگرام

نظرات (۱)

سلام مجتبی جان
عالی بود..
میخام یه جلساتی واسموم درباره ی شبکه های اجتماغی با همین نگاه جامعه شناسانه که داری برگزار کنی.منتظرم خبرم کنی همین ترم.
مطالبت هم به ما اضاف میکنه...
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->