مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

تحلیل وضعیت اقتصادی کشور (2)

شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۱۷ ق.ظ

اقتصاد مقاومتی سدی به نام «دولت یازدهم» را در مقابل دارد!!

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه 93 توسط رهبر انقلاب به دستگاه‌های اجرایی و قانون‌ساز ابلاغ شد. سیاست‌هایی که علاوه بر ابعاد اجرایی به ابعاد فرهنگی و سیاسی نیز پرداخته است.دولت یازدهم به عنوان اولین دولتی است که به طور مستقیم نقش اجرایی این سیاست‌ها در حوزه‌های مرتبط با خود را بر عهده دارد و همین لزوم این را می‌رساند که با مرور کارنامه‌ی یک ساله‌ی دولت یازدهم این سیاست کلان میزان تحقق را سنجیده باشیم.

1- اولین اصلی که در تعریف اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار می‌گیرد و در این یک سال و نیم که از روی کار آمدن دولت می‌گذرد بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد نوع نگاه به مسائل و مشکلات اقتصادی و راه حل برون‌رفت از آن است. در تعریف اقتصاد مقاومتی ابتدایی اصلی که بیان می‌شود اتکا به توان تولیدی داخل است. این نوع نگاه به عنوان پایه و اساس مناسبات سیاست‌گذاری در همه‌ی عرصه‌ها بیان می‌شود.

دولت یازدهم از همان ابتدا با توجه به اولویت سیاست خارجه به عنوان اساس راه حل مشکلات اقتصادی و آغاز مذاکرات هسته‌ای در سطح وزارت خارجه و بستن توافق‌نامه ژنو که بر برداشتن تحریم‌ها تاکید داشت نشان داد که اساس حل مشکلات را در رفع تحریم‌ها و از طریق مذاکره می‌داند. که این خود بنیادی‌ترین تضاد در مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است.

2- اما دومین مسئله‌ای که در سیاست‌های دولت بسیار دیده می‌شود عدم توجه لازم به تولید و همچنین عدم اخصاص کامل یارانه به تولید داخل است. همچنین سیاست‌های رکودزا و انقباضی دولت یازدهم در کنار توجه به خارج از کشور و واردات بی رویه در برخی کالاها سبب تعطیلی و کاهش تولید کارخانه‌های و مراکز تولیدی در یک سال اخیر بوده است.

3- برنامه‌ی خروج از رکود دولت به عنوان برنامه‌ای است که دولت در جهت افزایش تولید و رشد اقتصادی بوده که متاسفانه با مروری که بر این برنامه می‌کنیم عدم توجه به سیاست‌های اقتصادی در آن به وضوح دیده می‌شود. محوریت افزایش نفت و تکیه فروش آن، عدم توجه به رشد تولید کالاهای اساسی در داخل از عواملی است که نشان از در تضاد بودن برنامه خروج از رکود دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

4- اقتصاد در شرایط تحریم حمایت‌های مردمی را می‌طلبد از اصول اساسی در تعریف اقتصاد مقاومتی «مردمی» بودن آن است. تکیه بر بسیج مردمی در عرصه‌های مختلف از ابتدای انقلاب توانسته کشور را در عرصه‌های مختلف یاری کند و مشکلات آن را درمان کند. امروز هم اقتصاد علاوه مدیریت جهادی که از اصول اقتصاد مقاومتی است نیازمند بسیج مردمی نیز می‌باشد. اما در بعضی مواقع متاسفانه دولت در عرصه‌ی سیاست داخلی با اجرای برخی طرح‌ها و همچنین توهین به منتقدین دلسوزش سعی در دو قطبی‌ساز داشته است. منتقدینی که بارها نوع تعامل با غرب و رفتار ذلت گونه‌ی دولت با آن را مورد نقد قرار می‌داده‌اند و نسبت به عواقب این‌گونه رفتاری به دولت هشدار می‌داده‌اند.

این نوع نگاه به اقتصاد ناشی از عقبه‌ی فکری دولت می‌باشد افرادی همچون سریع‌القلم و تیم اقتصادی می‌باشد که سابقا در دولت‌های سازندگی و اصلاحات نوع تفکر و روش اقتصادی خود را اجرایی کرده بودند. افرادی که توسعه‌محوری مبتنی بر سیاست تعامل واداده با غرب را اساس رشد و توسعه کشور می‌داند و توان داخل را برای اداره‌ی کشور را مدنظر ندارند.


کمیته اقتصادی سمعک ـ مجتبی مرادی samaak.net

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->