مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

کاهش جمعیت سوغاتی از تمدن غرب

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۲۶ ب.ظ

تحلیلی بر وضعیت جمعیتی در ایران

سازمان ملل: در 80 سال آینده ایران جمعیت 31 میلیونی را تجربه خواهد کرد

بی شک جمعیت و افزایش آن را می توان به عنوان مسأله خاص قلمداد نمود که اساساً به عنوان عاملی مؤثر در شکل دهی به قدرت کشورها در ابعاد گوناگون موجودیتی، بویژه در حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی مطرح می باشد. در همین راستا برآن شدیم تا با نگاهی مختصر به وضعیت جمعیتی کشور بیندازیم و با تاثیر این عنصر مهم و حیاتی در پیشرفت بیشتر آشنا شویم.

جمعیت که از آن به عنوان « منابع انسانی» نیز یاد می شود اصلی ترین نقش را در تولید قدرت ملی ایفا می‌کند و سایر عوامل از جمله منابع مادی که شامل منابع زیرزمینی و روزمینی می‌شود و همچنین توان تکنولوژیک، قدرت نظامی و حتی خود سرزمین در کنار عامل جمعیت، معنا پیدا می‌کنند.رشد جمعیت مزایا بسیاری را در پی دارد که از مهمترین مزایای رشدجمعیت که کارشناسان مربوطه آن را مهم می شمارند عبارتند از:

*افزایش بهره وری عوامل تولید به خصوص نیروی کار

*تحول ساختار اقتصادی کشورها

*تحول ساختار اجتماعی

*گرایش برای به دست گیری منابع اولیه و مواد خام و کالاها در سطح بین الملل

*و مهمترین آن محدود شدن رشد اقتصادی به یک سری از کشورهای خاص است.

وضعیت جمعیتی ایران

ایران در بازه سال های 65 تا 68 دارایی یک رشد جمعیتی چشمگیر با میانگین باروری 6/1 بود که این امر موجب گشت تا افرادی خطر انفجار را برای ایران گوش زد کردند و دولت وقت نیز در راستای همان  کنترل جمعیتی با بسیج کردن تمام دستگاه های تبلیغاتی و اجرایی کشور در مدت زمان 65 تا سال 71 توانست خطر انفجار جمعیتی را کنترل کند و رشد جمعیتی ایران را به حد متوسط جهانی برساند اما آن چیزی که مدیران به آن توجه نکردند بودند حرکتی انقلابی در خصوص کنترل جمعیت بود و این تندروی در این مسئله موجب شد تا صاحبنظران در زمینه رشد و جمعیت با ابراز نگرانی از تندروی دولت وقت در کنترل جمعیت خواستار تجدید نظر سیاست های جمعیتی کشور شوند چرا که میزان باروری 1/6 در سال 65 به 8/1 برسد و ادامه این روند موجب خواهد شد که ایران در بلند مدت با طراز رشد جمعیتی منفی مواجهه شود.

در حال حاضر  متوسط نرخ رشد در جهان که برای جلوگیری از منفی شدن طراز جمعیت 2/1 است که این امار در ایران 8/1 درصد گزارش شده  که حتی در برخی منابع از رشد پایین تر 3/1 درصدی نیز آمارهای ارائه شده است.

بر اساس سناریو رشد پایین جمعیتی که سازمان ملل متحد در سال 2010 منتشر کرده است اگر ایران به همین صورت به ادامه جایگزینی جمعیتی بپردازد و برنامه ای برای تعادل آن نداشته باشد در 80 سال آینده جمعیت 31 میلیونی را تجربه خواهد کرد که 47 درصد آن را افراد سالمند بالای 60 سال را در برمی گیرند و این درحالی است که در خاورمیانه کشورهای عربستان و قطر دارای بیشترین رشد جمعیتی در میان سایر کشورهای منطقه هستند.

ایران در حال حاضر نیز جز 10 کشور است که به سرعت به سمت کهن سالی در حال حرکت است و در جایگاه ششمین کشور جهان قرار دارد که افراد آن به سن پیری می رسند.ایران در بیست سال آینده وارد فاز اول سالمندی جمعیتی خواهد شد و در ده سال آتی نیز فاز دوم سالمندی را تجربه خواهد کرد.این افزایش جمعیت سالمند موجب خواهد شدکه چتر حمایتی دولت در خصوص بیمه بازنشستگی،تامین اجتماعی و… افزایش یابد که به معنای باری مضاعف بر دوش بخش اقتصادی دولت است که با وجود 47 درصد سالمند در 80 سال آینده بخش عظیمی از قوای اقتصادی کشور مصروف تامین هزینه های حمایتی مذکور خواهد شد.

کاهش جمعیت سوغاتی از تمدن غرب و سبک زندگی آن

فردگرایی و محور قرار دادن خواسته های خود جهان بینی ای است که غرب و لیبرال ها به دنبال ترویج آن می باشند. اهداف فردی، ویژگی های منحصر به فرد، فرمان راندن بر خویشتن، کنترل شخصی و بی تفاوتی به مسائل پیرامون از خصوصیات این نوع جهان بینی است.فردگرایی یک معضل جهانی است که بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده، به طوری که نیازهای فردی را به داشتن فرزند ترجیح می دهند.

جامعه ما نیز تحت تأثیر این فرهنگ غربی قرار گرفته به طوری که بسیاری از زنان ایرانی تأمین خواسته های خود را در اولویت قرار می دهند. البته فردگرایی در جامعه ما یک شبه به وجود نیامده، بلکه طی سالیان متمادی، عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا این فرهنگ نهادینه شده است.

در گذشته نه چندان دور در اولویت بندی جوانان، ازدواج و فرزندآوری رتبه نخست را داشت، اما در حال حاضر تشکیل خانواده به اولویت چندم بسیاری از آنان تبدیل شده است. یکی از علل اصلی به وجود آمدن این وضعیت، گسترش سبک زندگی غربی است؛ در این سبک زندگی به فرزندآوری با دید «دردسر» نگریسته می شود و زندگی خوب و راحت در نداشتن یا اکتفا به یک فرزند است. این شیوه زندگی با وجود تغییر سیاست های غرب در زمینه کاهش جمعیت، همچنان بر ذهن برخی سایه افکنده به طوری که حاضر به فرزندآوری نیستند از طرفی، متأسفانه رسانه های داخلی نیز این سبک زندگی را تبلیغ می کنند.

حضرت حجت الاسلام میرباقری درباره ی نقش سبک زندگی و نگاه غربی به مسئله ی جمعیت می فرمایند: « بلافاصله تا می گویید جمعیت را کنترل کنید می گویند اولین کار این است که سن ازدواج بالا برود چون اکثر فرزندان مال دوران جوانی هستند؛ خب سن ازدواج می خواهد برود بالا می گویند خانم ها بروند تحصیل عالیه داشته باشند؛ من مخالف با تحصیل نیستم می خواهم چرخه اش را تعریف کنم؛ خب می روند تحصیل می کنند به طور طبیعی سن ازدواج اقلاً یک دهه بالا می رود، الان نسبت به دو دهه قبل سن  ازدواج در کشور ما 10 سال تقریباً تغییر کرده، بعد هم که از تحصیل فارغ شدند طبیعتاً فارغ التحصیلان اشتغال هم می خواهند وقتی دنبال اشتغال رفتند، طبیعتاً شرایط زندگی شان دیگر تغییر می کند و دیگر وظیفه اصلی خودشان را تربیت فرزند نمی دانند، از باب نیاز طبیعی انسان یک الی دو تا فرزند هم اگر بیاورند دیگر خیلی هنر کردند؛ حالا طبیعی است این اتفاق وقتی می خواهد بیافتد اولش اینها می گویند بد است خانم ها می خواهند با سواد بشوند؛ چه کسی گفته بد است، خیلی هم خوب است خانم ها با سواد بشوند، بعد کم کم سواد آموزی محور می شود سبک زندگی بر مدار تحصیل و اشتغال بانوان می چرخد و فرزندآوری و تربیت فرزند هم الگویش تغییر می کند؛ بعد وقتی این ده سال سن ازدواج بالا رفت این نیاز طبیعی را چطوری تأمین بکنیم؟ می گویند از طریق دوست یابی، شیوه ازدواج سنتی تغییر بکند دوست یابی و رفاقت های غربی؛ این مسأله واضح بود که از طریق هنر هم پشتیبانی شد و حتی به نظر من صدا و سیمای خود ما پشتیبانی کرد؛ هیچ سریالی در این دو سه دهه ساخته نشده که درش دوست یابی های چندگانه و اینها ترویج نشده باشد؛ اخیراً تازه یک چیزهای خیلی عجیبی گاهی ترویج می شود.»

موضع دشمنان در باره ی کاهش جمعیت

دشمن از همان ابتدای انقلاب و از راه های متفاوت به دنبال از بین بردن اسلام و جمهوری اسلامی بوده است برای رسیدن به این مقصود راه های بسیاری را نیز دنبال کرده است، برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه ای که با روزنامه وال استریت ژورنال در مارچ 2009 داشت در خصوص تغییر جمعتی ایران نکته ای را عنوان کرد که ابعاد بسیار گسترده ای دارد. وی در این مصاحبه گفته بود:« از فکر کردن به حمله پیش داستانه علیه تاسیسات هسته ای ایران اجتناب کنید و گفتگو ها با تهران را حفظ کنید،بالاتر از همه بازی طولانی مدتی را انجام دهید چون زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم کنونی نیست»

این اظهارات برژینسکی خود دلالت به این دارد که این مسئله چه میزان بر امنیت ملی و اقتدار کشور اهمیت دارد و این همان نقطه ای است که دشمن همیشه به دنبال ضربه زدن به آن بوده است تا اسلام و کارکرد آن در اداره ی جامعه را ضعیف جلوه دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۴

نظرات (۲)

واااای چه زیاد !!؟

خب یا خلاصه کنین که تقسیم بندی کنین!


مطالعه ادامه مطلبتون ان شاء الله بعد!
پاسخ:
سلام

مقاله بود...دیگر
۱۵ آذر ۹۳ ، ۲۱:۴۳ مصطفی مرادی
داداش من بالاخره ما دهه 80 وعضمون عالیه!!!برو حال کن!!!
پاسخ:
کو سلامت؟!!

سلام

دقیقا مشکل از شما دهه هشتادی هاست...کلا هر چی مشکل این کشور داره تقصیر شما ها مخصوصا شخص شمایی برادرم...

التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->