مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

 

سبک زندگی بخش سخت افزاری هرتمدنی که پشتوانه ای از نظر ایدئولوژیک داشته باشد را تشکیل می دهد. سبک زندگی به معنای چگونه زیستن افراد یک جامعه در محیط اجتماع خود است. آنجا که سبک زندگی از یک جهان بینی خاص پیروی کند می توان ویژگی های آن سبک زندگی را براساس وویژگی های آن جهان بینی بررسی کرد.

اما زمانی که می خواهیم برای سبک زندگی ویژگی ها و مولفه هایی را ترسیم کنیم و آن ها را معین کنیم و بدانیم که در الگوی پیشرفت جامعه و تعالی چه نوع سبک زندگی را باید ترویج داد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز مولفه هایی دارد که گزیده ای از آن ها را مقام معظم رهبری در سخنرانی که در جمع جوانان خراسان شمالی تبیین کردند ایشان بزرگترین آفت سبک زندگی را تقلید کورکورانه از غرب دانستند و تاکید کردند نکند که ما هم دوباره راه آن ها را برویم و به معضلی که آنها را دچار شده اند ، گرفتار شویم . البته ایشان در سخنرانی دیگری که دارند می گویند: ایرادی ندارد که ما ویژگی های مثبتی که فرهنگ غرب دارد را بگیریم و از آن ها استفاده کنیم اما باید مواظب بود که نکند در فرهنگ آن ها گرفتار شویم زیرا فرهنگ آنها فرهنگ مهاجم است.

متاسفانه زمانی که در سبک زندگی مردم جامعه ما نگاه می کنیم و اندکی بر شیوه زندگی مردم دقت شود می بینینم که به لطف بعضی از برنامه های صدا وسیما و سینما و...این تقلید صورت گر فته است که مهمترین تاثیر آن را بر روی نحوه ی ازدواج و طلاق و همچنین دیگر گناهان اجتماعی  گذاشته است.

اما رهبرمعظم انقلاب که در این چند ساله از سبک زندگی بسیار سخن گفته اند راه حل جلو گیری از تقلید را نیز بیان می کنند . ایشان در آخرین سخنرانی خود اینچنین راه را مشخص می کنند

"در جامعه اسلامی بایستی هدایت و معیارهای قرآنی مورد تبعیت قرار گیرند.
دین، عقل سلیم و گفتار معصومین (علیهم السلام (عیارهای قرآنی هستند که باید در جامعه اسلامی ملاک پیروی و تبعیت باشند".

هدایت بر مبنای قرآن و سیره اهل بیت و آموختن راه درست زندگی کردن از زندگی اهل بیت را می توان راه جلوگیری از تقلید در ساختن سبک زندگی اسلامی دانست و بهترین و غنی ترین منبع نیز همان قرآن و اهل بیت است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۶
مجتبی مرادی

سبک زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->