مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

کوتاه برای یک قسمت از دورهمی و مهران مدیری

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ب.ظ

خیلی وقت بود فرصت نشده بود که برنامه‌های پرمخاطبی مثل «دورهمی» که کارگردان و بازیگر و  امروز هم مجری محبوب تلویزیون مهران مدیری آن را اجرا می‌کند را ببینم شنبه صبح بود که اتفاقی شبکه نسیم را که باز کردم، چشمم به این برنامه افتاد و تصمیم گرفتم تکراریک از قسمت‌های  این برنامه که مهمان آن خانم زکریا بود را ببینم.

اما در همین یک برنامه چند نکته بود که فقط در همین یک برنامه می‌توان دید:

با رشد معضلات اجتماعی که یکی از آن‌ها افزایش روزافزون دختران مجرد است و با توجه به سنین بالا که هنوز تشکیل خانواده نداده اند چه لزومی و کارکردی قراراست این مهمان برای جامعه به عنوان یک الگو داشته باشد؟ اینکه آقای مدیری که از متخصصین فیلم سازی و افرادی بوده که به شدت در کار خود قوی عمل کرده( البته این قدرت کاری در ساله‌های اخیر و آثار طنز سالیان اخیرش دیگر دیده نمی‌شود) شکی نیست اما چنین مهمانی با چه تحلیل جامعه شناسانه‌ای دعوت می‌شود؟!  آن‌هم بازیگر خانمی که پس از ۴۰ سال زندگی هنوز تشکیل خانوانده نداده است.


اینگونه که برنامه دورهمی از زندگی فرد مرور می‌کند به راستی به دنبال چیست؟!! هدف از این نحوه ی ارایه زندگی با توجه به کارکرد الگوساز تلویزیون، آیا ارائه سبک زندگی مدنظر نیست؟! آیا سبک زندگی دینی و جامعه‌ی اسلامی ترویج این نوع سبک زندگی را اقتضا می‌کند؟ به طورقطع بیان زندگی مدرنیته در قالب تلویزیون آسیب‌های اجتماعی که از مهمترین آن آمار بالا در مجردین هست را سبب خواهد شد.


اگر هدف فقط بیان یک سری ویژگی‌های فرد است که نیاز به آنتن تلویزیون نیست و راه‌های بسیاری برای آن وجود دارد

به شدت در همین تک قسمتی که دیدم ذهنم مشغول به اتفاقاتش شد و دیگر اتفاقش این بود که چطور یک مرد با یک خانم این مقدار حریم‌ها را در مقابل میلیون‌ها بیننده می‌شکند و چندین بار حد و مرز دینی که شرع برای رفتار طرفین مرد و زن تعیین کرده با شوخی‌های بی‌جا می ‍‌شکند، به طور مثال هنگامی از خانم زکریا تعریف می‌کند و ویژگی‌های مثبت شان را بیان می‌کند، بلافاصله سخن از ازدواج فرد می‌کند و با عبارات خیلی سخیف جمعیت را می‌خنداند. خنده‌ای که منشاء آن فعل حرامی است که در اثر شوخی خیلی زننده‌ دو نامحرم ایجاد شده است که به واقع این خنده هم آن تاثیر اصلی شادابی جامعه را به همراه نخواهد داشت.


خدای نکرده این نقد دلالت بر عداوت بنده با مدیری نشود بلکه ایشان را از دوران کودکی با برنامه‌های طنز فوق العاده‌اش دوست داشته ام و صد البته کیفیت برنامه‌های طنزش دیگر کیفیت برنامه‌های گذشته اش را ندارد.

گرچه دورهمی نقاط مثبتی دارد که مهم‌ترینش طنزها و شادابی خود مدیری است که البته نباید از حد مرزها خارج شود.

------

پ ن: الحمدلله این مطلب برخی افراد صاحب نفوذ رسانه ای و همچین صداوسیمایی واکنش‌های خوبی نشان دادن و این رو تا حد خوبی تایید کردن...ان شاءالله موثر باشد..

پ ن: یکی از مسائلی که خیلی وقته ذهنم رو درگیرش کرده معضلات اجتماعیه. معضلاتی که به نارکارآمدی نظام بیشتر دامن میزنه. مدرنیته و عدم نگاه دینی اجتماعی به مسئله‌ی خانواده و ازدواج مهمترین عامل برای برای افزایش این معضلاته...

معضلاتی مثل بالارفتن سن ازدواج به خصوص در دختران و افزایش تعداد  دختران با سن بالا و مجرد ( سن بالا منظور بالای 30 نیس بلکه بالای 23 است که براساس نگاه علمی و دینی سن بالا محسوب می شود)، تعداد بالای زنان مطلقه و تعداد بالای زنان سرپرست خانوار و برخی معضلات اساسی در سمت آقایان...

پ ن: خوب نیس اینطور ما هم به مسائل با برنامه هایی مثل دورهمی دامن بزنیم. نمیگم دورهمی این قصد داره ولی شکل برنامه همین را القا می کند...

باید خود ما که ادعای انقلابی‌گری می‌کنیم از خودمان شروع کنیم و الگوسازی کنیم در قالب زندگی ساده برای تشکیل خانواده..


 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۳۱
مجتبی مرادی

دورهمی

مهران مدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->