مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی که کمتر در ساختارهای اجرایی و برنامه ریزی و دستگاه های تبلیغاتی و همچنین تحلیل های تحلیل گران مدنظر قرار می گیرد، نقش «مردم و فرهنگ سازی»  در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد. مردم به عنوان محور تعریف اقتصاد مقاومتی شناخته می شود و یکی از سه رکن اساسی آن می باشد، سیاستی که به طور قطع در سال 95 از گذشته، بیش از پیش مورد توجه واقع می شود.

این مطلب در خبرنامه دانشجویان ایران

این مطلب در خبرگزاری دانشجو

این مطلب در خبرگزاری فارس

اما ابعاد مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی را می توان بر اساس برخی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی که در سیاست های ابلاغی آن توسط رهبری آمده است می توان به چند بخش عملیاتی تقسیم کرد:

1-      یکی از مهم ابعاد اقتصادمقاومتی که نسخه ی امروزی شده اقتصاداسلامی در حوزه ی اقتصاد می باشد به طور قطع با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین روند روبه رشد مصرف گرایی، مبحث مدیریت مصرف در جامعه در کالاها و شکل های مختلف تولیدات مصرفی می باشد. مردم در اقتصاد و با توجه به قرار گرفتن آن به صورت محور به عنوان حلقه ی مصرف به طور قطع دارای وظایفی مهم و اثرگذار در حوزه ی مدیریت مصرف می باشند.

 مدیریت مصرف و استفاده از کالاهای ایرانی در جهت رشد تولیدات داخل به عنوان یکی از بخش های مهم وظیفه ای فرهنگی  مصرف کنندگان در حوزه ی اقتصاد مقاومتی می باشد زیرا تا زمانی که تولیدات داخل توسط مصرف کنندگان در درون کشور مصرف شوند به طور قطع تولیدکنندگان خواهند توانست نقدینگی لازم جهت افزایش تولید و کیفیت و همچنین اصلاح خط تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بیشتر را جذب کنند و این جذب نقدینگی و فروش محصولات سبب رشد تولید داخل و افزایش قدرت رقابت پذیری با کشورهای مشابه سازنده و همچنین سبب رشد صادرات و افزایش ارز آوری، تقویت پول ملی و تولید ناخالص داخلی را در پی خواهد داشت که از ثمرات مهم آن کاهش بیکاری و کنترل تورم را در پی خواهد داشت.

بی شک یکی از ابزارهایی که می تواند نقش به سزایی در رشد مصرف تولیدات داخل و همچنین اصلاح الگوی مصرف و هدایت به سمت مصرف بهینه را ایفا کنند،  رسانه ها تصویری به خصوص صداوسیما می باشند که به عنوان ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز با ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی و حمایت از تبلیغ کالاهای اساسی و استراتژیک و موثر و همچنین کاهش تبلیغ کالاهای مصرفی مانند برخی خوراکی ها و لوازم آرایشی که نقش به سزایی در تولید کشور ندارند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

2-      یکی دیگر از ابعاد فرهنگی در اقتصادمقاومتی افزایش فرهنگ کار و وجدان کاری در میان مردم می باشد بدون شک وجدان کاری در جهت افزایش بهره وری کاری سیستم های اقتصادی می تواند نقش اصلی را ایفا کند نقشی که ثمراتی همچون اتقان در کار و کیفیت محصولات داخل را در پی خواهد داشت.

3-      یکی از ابعاد مهم دیگر مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی کمک به دولت در نقش همراه و همدل و هم زبان به مانند همه ی مسئله ها و رویدادهای دیگر همچون جنگ تحمیلی می باشد بی شک مسئله ی جنگ اقتصادی مسئله مهمی است که رهبر معظم انقلاب از سال 87 به طور مداوم نسبت به حربه های دشمن هشدار داده اند. حربه هایی که نتایج آن تحریم های همه جانبه بوده و ایستادگی در مقابل تحریم ها و رشد اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند جهادی دوباره در این عرصه می باشد و جهاد به عنوان یکی از ارکان مهم این تئوری نجات اقتصادی می باشد که از ثمرات این جهاد، گفتمان سازی بایدها و نباید های اقتصاد مقاومتی در راستای سیاست های کلان آن می باشد.

4-      یکی دیگر از ابعاد مهم تحقق اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر سیاست های کلان آن نیز می باشد، رشد فرهنگ پرداخت مالیاتی و عدم فرار های موسوم در این عرصه می باشد زیرا مالیات به عنوان یکی از 3 رکن تامین مخارج دولت ها می باشد که به طور قطع با همکاری مردم  و دستگاه های فرهنگ ساز می توانند با رشد تحقق درآمدهای مالیاتی از وابستگی بودجه کشور به نفت و میعانات گازی کاسته و یکی از نقاط نفوذپذیر اقتصادکشور که وابستگی به نفت می باشد را کنترل کند.

5-      مردم و به خصوص قشر علمی جامعه به عنوان یکی از حلقه های مهم در آموزش و پرورش نیازمند جهاد علمی و هدفمند آن هم مبتنی بر نیازهای تولیدات دانش بنیان در فعالیت های اقتصادی می باشد.آموزش هدفمند و پرورش نیروهای متخصص و همچنین رشد مصرف تولیدات داخل و رشد فعالیت های علمی با رویکرد نیازهای روز کشور و با ویژگی های خلاقانه و مبتکرانه از مهمترین وظایف فعالیت های علمی اقتصادی قشر فرهیخته و دانشگاهی می باشد.

در مجموع فعالیت هایی که با رویکرد و با چارچوب فعالیت های فرهنگی متداول و با بهره گیری از انواع ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز و با هدف گفتمان سازی مردمی را می توان به مرحله اجرا رساند تا مردم هم در کنار وظایف مهم دستگاه های تصمیم گیر و سیاست گزار اقتصاد دولتی و غیر دولتی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی مبتنی بر سیاست های کلان نقش خود را ایفا نمایند.

نظرات (۱)

مثل همیشه فوق العاده ای مجتبی جان
خداخیرت بده تکی یکی یه دونه...

دمت گرم

بابا دست ما رو هم بگیر واسه ما هم وقت بزار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->