مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

به بهانه ششمین افتتاحیه جشنواره مردمی عمار

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ

«جشنواره عمار»؛ تغییر استراتژی در فرهنگ انقلاب اسلامی/ آنجایی که امیدی برای نفوذ به دشمن می‌شود/ جایگاه «جشنواره عمار» در پروژه نفوذ

در سال های پس از انقلاب برای  فعالین خرد در فضای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازی آرزویی وجود داشت که در میان همه‌ی این همهمه‌های جشنواره‌ای از «فیلم فجر» تا «اسکار» و «گلدنگلوپ» سهمی از اکران های مردمی وجود می داشت تا بتوانند آثار خودشان را برای مخاطبین عرضه کنند. آثاری که در هر نقطه از کشور تولید می‌شده به دلایلی همچون عدم حمایت و همچنین در بسیاری هم به دلیل برخی ضعف‌ها بر روی زمین می‌ماندو نمی‌توانست خودش را به مخاطبش که هدف اصلی ساخت فیلم است، برساند. متأسفانه « سینمای گیشه محور جشنواره‌ای» آفت نگاه نفوذی ها به سینمای جمهوری اسلامی بوده، که آثارشان را با توجه به جشنواره‌هایی همچون اسکار و گلدن گلوپ تنظیم می کرده اند که این مسئله بسیار به آن دامن می زده است. آفتی که سبب  شده تا بسیاری از استعدادهای جوانان نادیده و سرانجام سرکوب شود.

این مطلب در پایگاه خبری تحلیلی سمعک

خبرنامه دانشجویان ایران

این مطلب در خبرگزاری دانشجو


اما در این سال‌هایی که مسئولین سینمایی و سینماگران از کاهش مخاطب در سینماها  گلایه‌های بسیاری می کنند و همچنین بسیاری از فیلم‌های سینمای انقلاب اسلامی به دلیل عدم حمایت‌های مالی به مراحل ساخت وارد نمی‌شوند و جای خود را به  فیلم هایی با محتوای سخیف برای کارکرد تجاری ساخته می‌شود، داده اند. «جشنواره‌ی مردمی عمار» از بستر فتنه ۸۸ و پس از حماسه ۹ دی رویید و به‌عنوان یکی از رویش‌های جریان ساز فرهنگی آن لقب گرفت.

 ویژگی‌های خاص و انقلابی این جشنواره در این ۶ دوره که از آن گذشته، سبب شده تا جشنواره رویش خود را سرعت ببخشد و توانسته از سایر فعالیت‌ها خود را مجزا کند. این جشنواره توانست در کنار رشد مخاطبین خود و از طرفی هم افزایش قابل‌ملاحظه‌ی تولیدات و همچنین نفوذ در میان فعالان جوانان فرهنگی به رشد آن‌ها کمک کند و بتواند نسلی را برای آینده فیلم‌سازی انقلاب اسلامی پرورش دهد.

اولین ویژگی مهم این جشنواره که اصل و اساس شکل‌گیری آن بوده، عدم محدودیت برای سازندگان حوزه انقلاب اسلامی می‌باشد. ایجاد فضای برابر برای اکران آثاری که در هیچ جای کشور فرصت دیده شدن پیدا نمی‌کنند در کنار کمک به سوژه یابی و جهت‌دهی به آن ها سبب گسترش روزافزون تولیدات این جشنواره شده، افزایشی که خود نشان‌دهنده‌ی بالا بودن پتانسیل تولیدات رسانه‌ای در حوزه‌ی انقلاب اسلامی بوده که در گذشته به دلیل محدودیت‌های سایر جشنواره‌های رسانه‌ای نادیده گرفته  شده است.

دومین ویژگی مهم این جشنواره ایجاد شبکه اکران در میان مردم بوده، در حوزه‌ی تولیدات انقلاب اسلامی یکی از دغدغه هایی که همیشه به‌طور خاص مطرح بوده اکران و توزیع محصولات به‌خصوص در حوزه دیجیتال بوده، ایجاد شبکه‌ها و دبیرخانه‌های اکران مردمی  در استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌هایی همچون مساجد به‌عنوان یکی از پیونددهنده های مهم مردمی، سبب این شده تا دغدغه مندی و انگیزه نسبت به توزیع رسانه‌ای تولیدات این جشنواره در میان مردم افزایش پیدا کند و باعث شود تا مردم با توجه بیشتری به اتفاقات روزمره نگاه کنند و فرهنگ مردمی دوباره رنگ و بوی حقیقی‌تری را به خود بگیرد و همچنین نگرانی‌های گذشته همچون مباحث مالی و شبکه‌های توزیع نسبت به عدم گسترش محصولات فرهنگی کاهش پیدا کند.

سومین ویژگی که دستاورد حقیقی این جشنواره بوده ظهور و بروز استعدادها در قالب گفتمان انقلاب اسلامی و نیز پرورش و کادر سازی در چارچوب آن می‌باشد. کادر سازی شبکه‌ای  یکی از معضلات مهم در فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. زیرا در  سال‌های پس از انقلاب در فعالیت‌های فرهنگی این جبهه نتوانسته کادرسازی مبتنی بر نیاز روز آن هم با شبکه‌ای حساب شده در سراسر کشور انجام دهد. به همین سبب ظهور «جشنواره عمار» در این بخش توانسته تحولی حقیقی و همچنین بستری مناسب ایجاد کند تا با گشودن فضاهای بسته و همچنین ایجاد انگیزه و امید در کنار جهت‌دهی، سیاست‌گذاری و آموزش، شبکه‌ای از نیروهای فعال را در حوزه‌های مرتبط با آن ایجاد کند.

بخش‌های متفاوت جشنواره عمار همچون افزودن بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای و تیزرهای تبلیغاتی سبب تنوع در مخاطبین این جشنواره شده و پاسخی هم به نیازهای فرهنگی امروز جامعه، در این حوزه‌ها می‌باشد تا تولیدکنندگان رسانه‌ای در تولید، توزیع و اکران این محصولات یاری شوند در کنار این بخش‌ها نیز حضور و اکران در حوزه‌های بین‌المللی به‌عنوان گامی بلند برای استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال و رسانه‌ای انقلابی اسلامی برای تحقق همان هدفی که در دو نامه‌ی مهم رهبری به جوانان غربی دنبال می‌شده، برداشته شود زیرا ورود به حوزه‌های عملیاتی فرهنگی و استفاده از هنر آن هم در قالب‌های پرمخاطب بهترین وسیله برای گسترش و انتقال اهداف این نامه ۰می باشد.

در میان همه‌ی این نکات و تحلیل‌ها آن چیزی که این جشنواره را در میان سایر فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در جمهوری اسلامی در جایگاه مهم‌تری قرار دهد، «تغییر استراتژی» در فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی می‌باشد. تغییری که به دلیل تجمیع تولید، توزیع، اکران و همچنین شبکه‌سازی کادر سازی آن هم در حوزه‌ی محصولات رسانه‌ای به‌عنوان اساس فعالیت ایجابی این جشنواره در عرصه‌ی فرهنگ و بهره‌گیری از جذابیت‌های هنر رسانه، سبب شده تا هنر انقلاب اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی آن از موضع بعضا انفعالی و اکثرا تدافعی در حوزه‌ی جنگ نرم که در این سال ها از ایرادات مهم این جریان بوده، خارج کند و به سوی نگاه جریان سازی در مقابله و تهاجم فرهنگی دشمن هدایت کند و نگاه ایجابی خود را بر نگاه‌های عمدتا سلبی فعالیت‌های فرهنگی غلبه دهد.

جریان جشنواره عمار در پازل فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی می‌تواند با رشد کیفیت در تولیدات خود در بستن نقاط نفوذپذیر و دفاع در برابر تغییر باورهای مردم که مهم‌ترین هدف جریان نفوذ بوده و علاوه بر آن به گسترش روحیه انقلابی گری و دغدغه مندی مردم نسبت به معضلات جامعه و صدور انقلاب با توجه به جنس فعالیت آن، در حلقه‌های تولید، توزیع، مصرف و همچنین کادرسازی نقش اصلی را ایفا کند. نقشی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز بر زمین مانده و همین از عوامل مهمی بوده که سبب شده تا برخی ناهنجاری‌ها در جامعه رشد پیدا کند و امیدواری دشمنان به نفوذ در فرهنگ انقلاب اسلامی بیشتر شود.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۹

نظرات (۲)

۱۱ دی ۹۴ ، ۱۱:۳۲ علـــــــی .م
like
مطلب خوبی بود.
با این نکته خیلی موافقم:
کادر سازی شبکه‌ای که یکی از معضلات مهم در فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است.
استفاده کردیم مجتبی جان.
پاسخ:
سلام

منم با خیلی موافقم
اره علی جان میدونم...
واقعا الان بهترین کارفرهنگی امروز جمهوری اسلامی که می تونه این کمبودهای چندساله اخیر رو جبران کنه همین جشنواره ست. متاسفانه جمعیت حزب اللهی برای اکرانش کم کاری میکنن تا کی باید اقا از یک کاری تعریف کنه بعد جمعیت بفهمن این کار مهمه

استقبال امسال با سال های قبل از چند روز جشنواره خیلی فرق می کرد تاثیر تعریفات حضرت اقا بود.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->