مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

«صدور انقلاب » هدفی ناآشنا برای مسئولین سینمایی

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ب.ظ

از همان ابتدای انقلاب صدور انقلاب به مثابه ی یک روح در تمامی سخنان و استراتژی های رهبری و امام راحل نهفته بوده و در سیاست های فرهنگی نظام نیز با توجه رویدادهای منطقه و در جهت تاثیرگذاری بر این انقلاب ها و هدایت آن ها، این مسئله به عنوان یک هدف در سالیان اخیر بیش از گذشته مدنظر قرار گرفته و مورد اهمیت واقع شده است.

فرهنگ وهنر نیز بدون شک به عنوان بهترین ابزار در راستای رسیدن به این هدف می تواند بسیار به انتقال این هدف کمک کند و پیام های انقلاب را نیز به زبانی قابل فهم برای عموم ُتبدیل کند.

این مطلب در پایگاه خبری تحلیلی سمعک

اما در این میان عدم بهره برداری از این ظرفیت سبب خسران و دوری از این هدف انقلاب خواهیم شد متاسفانه عدم نگاه مسئولانه به جشنواره های بین المللی فجر و عدم نگاه بین المللی به فرهنگ انقلاب سبب شده تا نام بخش جشنواره بین الملل فیلم فجر برداشته شود و به جشنواره ایران تغییر یابد. جشنواره فیلم فجری که بزرگترین رویداد سینمایی هرساله جمهوری اسلامی می باشد و بخش بین الملل آن ظرفیت بزرگی برای نمایش فعالیت های انقلابی صورت گرفته در جهت اهداف انقلاب در سراسر جهان و همچنین تولیدات داخل بوده که همه ساله با نام «فجر» برگزار می شد اما متاسفانه با در پیش گرفتن سیاست های منفعلانه دولت یازدهم در برابر استکبار و عدم نگاه عمیق به مبانی فکری امام راحل، این بار این مسئله به سینما رسید و نام فجر از بخش بین الملل آن حذف و به ایران تغییر نام پیداکرد.

مگر امروز چه ضرورتی سینمای جمهوری اسلامی ایجاب کرده که سبب این تغییر توسط مسئولان سینمایی شده است؟ مگر زنده نگه داشتن این ایام مبارک و یاد آوری آرمان های انقلاب و گفتمان ناب محمدی ضرورت نام گذاری برای این جشنواره به اسم فجر نبوده است.متاسفانه مسئولان با بهانه هایی همچون عدم برگزاری این جشنواره در دهه ی فجر مبادرت به انجام این کار کرده اند. همین دلیل این مسئولان خود نشان سطحی نگری و کوته بینی در این اقدام می باشد و صد البته که در پس پرده ی این اقدام، تدابیری سیاست مدارانه ای نهفته است.

سینمای انقلاب همیشه دست آویز رفتارهای متلاطم مسئولانش بوده، بها ندادن به این سینما و نگاه سیاسی به تولیدات این حوزه به اصل آن ضربه زده است و نتوانسته رشدی برای آن رقم بزند ظهور جشنواره ای همچون عمار برای کادرسازی و ساخت تولیدات در عرصه ی هنر انقلاب در خارج چارچوب تعریفی توسط سازمان سینمایی توانسته برخی از این چارچوب ها را بشکند و به ظهور و بروز سینمای انقلاب کمک بیشتری نماید.

ظهور فیلم هایی همچون محمد رسول الله یکی دیگر از همین ظرفیت های صدور انقلاب اسلامی است. این فیلم بلند سینمایی که با کیفیت بین المللی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی ساخته شده نیازمند توجه بیشتر مسئولین بوده بدون شک این فیلم خواهدتوانست تا با کلاس بین المللی خود در طراحی صحنه و کارگردانی و از همه مهمتر پرداختن به داستانی وحدت آفرین در جهان اسلام ، تاثیرگذاری خود را افزایش دهد. در سالیان اخیر یکی از سیاست های دشمنان اسلام تخریب ذهنیت مردم جهان نسبت به اسلام بوده که یکی از فعالیت هایی که در چندین مورد نشان داده شده تمسخر پیامبر اکرم (ص) و همچنین تخریب ایشان بوده که در چندین فیلم و کاریکاتور در سالیان اخیر بسیار مشاهده شده است.

اما فیلم مجیدمجیدی پاسخی به همه ی تخریب های این دشمنان است،و قصد دارد چهره ی واقعی پیامبر را در ذهنیت مخاطبینی بسازد که تا امروز بسیار تخریب شده است به همین جهت مسئولین در سطوح مختلف نیازمند تغییر در سیاست های کلان فرهنگی است که عدم نگاه بین المللی و باور به انتقال فرهنگ و صدور انقلاب سبب شده به خوبی این فیلم در بین مسئولین سینمایی مورد حمایت قرار نگیرد که به طور مثال هیچ نهاد فیلم سازی ابتدا حاضر به حمایت از این فیلم با این هزینه سنگین نشده بود و به نظر می آید امروز هم در زمینه اکران آن ضعف عملکردی دیده می شود، ضعف عملکردی که در عدم دغدغه ی مسئولین در رساندن صدای انقلاب اسلامی به جهان است.

به طور قطع هشدارهایی که در این دو سال اخیر نسبت به عملکرد مسئولین فرهنگی توسط رهبرمعظم انقلاب داده شده ناشی از همین نگاه مسئولین به مسئله ی فرهنگ و فعالیت های صورت گرفته در حوزه های مختلف است.رفع توقیف های فیلم هایی که در دوره های قبل در حوزه ی سینمایی توقیف شده بودند. همه وهمه ی این ها به این خاطر است که هشدار «نفوذ فرهنگی» و اجتماعی دشمن که امروز بسیار به این مسئله امیدوار شده، جدی گرفته شود نفوذی که تغییر ذهنیت مردم نسبت به استکبار و دشمنان را به همراه خواهد داشت و این یعنی ادامه ی استعمارنوینی که غرب و آمریکا به دنبال آن است که نتیجه ی عمل به تئوری «براندازی نرم» خواهد بود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۶
مجتبی مرادی

فیلم محمدرسول الله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->