مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

 از زمانی که یادمان بوده همیشه فصل تابستان که می‌شد به دلیل تعطیلی مدارس و افزایش اوقات فراغت دانش آموزان جعبه جادویی (تلویزیون) توجه خودش را به برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان افزایش می‌داد. تا بتواند نقش بیشتری را در پر کردن اوقات و فراغت آن‌ها ایفا کند. اما در این میان صداوسیما این نقش راچه میزان در مقابل برنامه‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره ای توانسته ایفا کند؟ چه مقدار توانسته برنامه‌های ماندگار خود را افزایش دهد؟ و چه مقدار توانسته متناسب با ذائقه ی امروز فرزندان جمهوری اسلامی برنامه سازی کند.

این مطلب در پایگاه خبری تحلیلی سمعک

این مطلب در خبرگزاری دانشجو


نگاهی گذرا که به برنامه‌های صداوسیما در این حوزه می‌اندازیم و به مروری که در این برنامه‌ها به خصوص سال جاری و تابستان ۹۴ می‌پردازیم چند نکته حائز اهمیت به نظر می‌رسد که نیازمند تامل بیشتر می‌باشد.

اولین نکته ای که به چشم می‌آید عدم ابتکار و خلاقیت در ساخت برنامه‌های جذاب به صورت مجری محور، انیمیشن، فیلم‌های کوتاه و سریال‌های متناسب این رده سنی، می‌باشد. متاسفانه در این چند سال دو برنامه « فیتیله» و «عموپورنگ» که در بین کودکان و نوجوانان بسیار پرطرفدار بود برنامه‌هایی که یک هفته مخاطب منتظر پخش آنها می‌ماند، امروز هم پخش زنده ی آنها به پایان رسیده تلویزیون نتوانسته جایگزین آنها پخش کند.

در گذشته آن زمان که هنوز ماهواره‌ها به این میزان در بین مردم نفوذ نکرده بود، خلاقیت و مردمی بودن و همچنین جذابیت در ساخت این نوع برنامه ها بیشتر به چشم می‌خورد. برنامه‌هایی که ساخت می‌شد عموما هنوز در ذهن کودکان و نوجوانان آن دهه باقی مانده است که بعضا امروز نیز صداوسیما برای پرکردن زمان‌های خالی خود از همان برنامه‌ها که ظاهر قدیمی اش و مجری‌های جوانش نشان دهنده سال ساخت آن می‌باشد، استفاده می‌کند.

متاسفانه در حوزه انیمیشن به دلیل نوع برنامه در بین کودکان و نوجوانان بسیار پرطرفدار می باشد،در این حوزه صداوسیما نتوانسته سریال های انیمیشنی و قابل رقابت با تولیدات خارجی بسازد. برنامه‌های این بخش پس از ۳۶ سال که از انقلاب می‌گذرد، هنوز شکل و عناصر ظاهری ساختشان در تلویزیون تغییر محسوسی پیدا نکرده است. بخش کودکان و نوجوانان نتوانسته به مانند گذشته که هر چند زمانی از تولیدات فاخر و ماندگاری که سبب جذب بالا می شد، رونمایی کند و همین سبب عقب افتادن در این حوزه از رقبای خود در بین کودکان و نوجوانان شده است.شاید مهمترین دلیل آن را همین تولیدات آماده خارجی در حوزه ی انیمیشن دانست که متاسفانه رغبت ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را از مسئولین گرفته است.

در حوزه‌های دیگر نیز هنوز صداوسیما نتوانسته برنامه جدید و نو به مانند «عموپورنگ» و «فیتیله» در هه ی ۸۰ و همچین برنامه های قدیمی تر مشابه آن در دهه ۷۰ که در بین خاطرات کودکان آن دهه بسیار نقش داشته، را بسازد. تعداد بالای پخش و تکرار همه ساله آن که هنوز بخش اصلی و پرمخاطبی از برنامه های صداوسیما را به خود اختصاص می دهد نشان دهنده این کمبود و بی توجهی در تولیدات جدید و خلاقانه می‌باشد.

دومین نکته ای که دهه اخیر به وضوح در این سال‌ها مورد توجه بوده، عدم رشد کمی این تولیدات می باشد.تولیدات در حوزه ی کودک و نوجوان هنوز بر پایه ی همان انیمیشن های درجه چندم خارجی استوار است که بارها بازپخش شده است. در سال های اخیر به طور قطع ذائقه کودکان و نوجوانان با نفوذ انواع مختلف ابزارهای رسانه ای و آسان تر شدن دسترسی به برنامه‌های تولید غربی در جامعه نیازمند رشد کمی و کیفی در این حوزه می‌باشد. در حالی که استفاده از برنامه‌های پر مخاطب خارجی و به دور از فرهنگ ایرانی اسلامی توانسته جای برنامه‌های داخلی و متناسب با فرهنگ بومی مان را بگیرد.

فرهنگ بومی کشورمان امروز در برنامه های کودک و نوجوان نتوانسته به صورت جذاب به عنوان برنامه‌های جذاب برای این نسل به نمایش درآورده شود. در سال های اخیر این حوزه دچار تغییرات برنامه ای و سیاستی چند باره ای بوده، تغییراتی که روزی «شبکه ی دو» را به عنوان محور خود قرار می داد و برنامه‌های شبانگاهی پخش می‌کرد و به تدریج برنامه‌ها به این شبکه منتقل می شد و با عدم نتیجه گیری در این حوزه دوباره به برنامه ی گذشته ی خود بازگشت. افتتاح شبکه پویا به عنوان یکی از مراجع انیمیشن صداوسیما به دلیل تعداد بالای انیمیشن خارجی و با سبکی مدیریت شده تر به پخش و گزینش آن ها می‌پرداخت، نتواسنت رسالت ساخت انیمیشن و جذب مخاطب کودک و. نوجوان را به طور کامل ایفا کند.

نوع نگاه و سیاست گذاری صداوسیما در این حوزه همچون سایر بخش‌های خود مانند ساخت سریال‌های خانوادگی و پخش اخبار در جهت افزایش قدرت رقابت با شبکه های ماهواره ای نیازمند تغییر و بازنگری می‌باشد سیاست گذاری درست در این بخش به طور قطع آینده کشور را برای ساخت نسل متناسب با ارزش های انقلاب اسلامی تضمین خواهد کرد.

 

مجتبی مرادی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۵
مجتبی مرادی

صداوسیما

نظرات (۱)

خیر، برکت، خرسندی، سلامت، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت، توشه شب قدرتان باد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->