مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

به شعارهایی که درسال های اخیر به عنوان راهبرد رهبر معظم انقلاب معرفی می کنند، نگاهی می اندازیم در همه ی آن ها چه در بطن آن و در ظاهر مبحث وحدت و همگرایی و هم افزایی جریان ها و نیروی های درونی و یا به تعبیر امروز رهبری «هم دلی و هم زبانی مردم و دولت» به عنوان یکی از چند بال اجرایی و راهبردی شعارها دیده می شود و همچنین نکته ای که در این جا مطرح می شود رهبرمعظم انقلاب به رسم همیشه شعارهای سال های مختلف بنابر ضعف های گذشته، دغدغه های اصلی نظام و سیاست های کلان آن تعیین می کنند.

این مطلب در پایگاه خبری تحلیلی سمعک نیوز

این مطلب در خبرنامه دانشجویان

به شعار امسال که به ظاهر نگاهی می اندازیم شاید با خود بگوییم با این همه مشکلات اقتصادی و فرهنگی چه لزومی حس می شود که شعاری از این جنس تعیین می شود چه میزان شعار اقتصاد مقاومتی و فرهنگ در سال قبل مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت و اهداف آن به تحقق پیوست؟ چه میزان توانستیم بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم و آن ها را در جهت شعار اقتصاد مقاومتی حل کنیم؟ مگر چه میزان به فرهنگ و دغدغه های رهبری در سال فرهنگ توجه شده است که ما سال جدید را شعاری برمی گزینیم که به ظاهر در دایره ی مشکلات و دغدغه های ظاهری مردم نمی گنجد؟

به شعار سال 1394 که نگاهی می اندازیم به عبارت هایی به ظاهر ساده بر می خوریم. کلمات "دولت" و "ملت" و "هم زبان" و "هم دل" در ظاهر سخنان روزمره بسیاری از مردم و مسئولین شنیده می شود شاید به ظاهر این کلمات تکراری بیاید اما با اندکی مداقه در بخری هشدارها و رویدادهای سال های اخیر، اینکه رهبری این موضوعات و پارامترها به چه علت برای این شعار برگزیدند به میزان بیشتری مشخص شود.

پارامتر اول: دولت

به دیدار دولتمردان که در رمضان 93 با رهبری انجام گرفت بر می گردیم، رهبر معظم انقلاب در آنجا نکته ای خطاب دولتمردان گفتند که کمتر در تحلیل های، تحلیل گران مورد توجه قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولتمردان در شهریور 93 فرمودند «جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، زیرا این کار موجب دل‌زدگی و خستگی مردم و شکننده‌شدن محیط جامعه می‌شود و همچنین در تذکری دیگر که در سال گذشته در دیدار مسئولان نظام در سال93 نسبت به شعار دولت و نحوه ی رفتار دولتمردان با شعار اعتدال دادند، فرمودندسفارشی که من میکنم این است که مراقب باشید جریانهای مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کارها را دارند میکنند، من میبینم در صحنه‌ی سیاسی کشور؛ با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی میکنند جریان مؤمن را که در خطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر میکند، آن جریان است که دولتها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت میکند، کنار بزنند؛ مراقب باشید ».

دو قطبی سازی یا به عبارتی ایجاد فضای تقابل و کنار زدن عده ای که در مشکلات کشور به عنوان منتقد با ذربین نقادی خود به نقد درون گفتمانی و دلسوزانه می پردازند اما این سبب ایجاد فضایی نوعی تفرقه و جدایی ظاهری و نهانی می شود. فضایی که مشکلاتی از جمله عدم هماهنگی در فضای کشور و رفع مشکلات ایجاد می کند زیرا ابتدایی ترین اصلی که در اجرای شعارها و سیاست ها وبرنامه هایی که دولت و سایر دستگاه های اجرایی و قانون ساز در کشور در جهت رفع معضلات فرهنگی و اقتصادی نیازمند آن هستند، حمایت ملت در مراحل مختلف اجرایی و برنامه ریزی است. ملتی که زمانی هم به منتقد دولت در سیاست های دولت تبدیل می شود و که خود این هم سبب شده مشکلاتی که دولت در اجرای برنامه ها و سیاست های خود مورد توجه قرار نداده و از آن غفلت کرده ، را به دولت گوش زد کند و در برنامه های خود لحاظ کند. نکته ای که نظام رفتاری دولت را در مقابل با منتقد را مورد اشاره قرار می دهد، رهبری در همان دیدار مسئولیُن دولت را به سعه ی صدر در برابر منتقدی دولت دعوت می کند.

عدم استقبال مردم از طرح انصراف از یارانه ها و حضور و در خواست بیش از 96 درصدی مردم به دریافت یارانه ها نشان از عدم درک و هم زبانی متقابل یا به عبارت بهتر فاصله ی بین ملت و دولت را بیش از پیش نمایان کرده است. یکی دیگر از نقاطی محل بروز این عدم همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت را بیش از سال های قبل نشان داده است حضور گسترده و شعارهای متفاوت و معنادار مردم در راهپیمایی ها و اجتماعاتی همچون 22 بهمن و نمازهای جمعه می باشد، شعارهایی که گاها با رفتار دیپلماتیک دولت در عرصه ی سیاست خارجه که با نگاهی ضعف گونه و عدم اقتدار در مقابله با دشمنان همراه بوده است که نتایج آن در نوع رفتار و تندتر شدن برخورد دشمنان با مردم ایران دیده می شده، در تناقض و در پاسخ به این نوع رفتار دیپلماتیک بوده و ملت انتقاد خود را نسبت به این نوع رفتار دیپلماتیک که از افتخارات دولتمردان محسوب می شده است، اعلام  کرده اند.

پارامتر دوم: ملت

ملت به عنوان حامی، چشم بینا و تیز بین همیشه در نقاط حساس و بزنگاه ها به مانند جنگ 8 ساله ی دفاع مقدس، فتنه ی 88 به کمک نظام و دولت شتافته اند و دشمنان را ناکام گذاشته اند.امروز در سه حوزه اقتصاد و علم وفرهنگ کشور نیازمند حمایت مردمی به مانند جنگ هشت سال دفاع مقدس می باشد.

نظام اقتصادی اسلام به عنوان یکی از حوزه های نظام اسلامی از جهت نظری و اجرای کاملا مردم و وابسته به توده های مردمی می باشد.ضرورت پرداخت زکات و مالیات در نظام اقتصادی اسلامی به عنوان پایه ی تامین مخارج در دولت اسلامی نیازمند توجه و برخورد جدی مردم به این مسئله می باشد.

اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست و سیستم امروز اقتصادی جمهوری اسلامی در جهت رشد در شرایط تحریم اتخاذ و نظریه پردازی شده است. این خود بر 3 اصل مهم بنا شده که مردم محوری به عنوان یکی از این سه اصل مهم برشمرده می شود. بدنه ی مردمی در جهت رشد اقتصاد و مبارزه با فساد نیاز مند انسجام و هم دلی و هم زبانی بیشتری می باشد تا تصمیماتی که در سطح کلان و بر اساس سیاست های کلان اقتصادمقاومتی گرفته می شود. نیازمند درک بیشتر و متقابل مردم از فضای اقتصادی است امروز یکی از مهمترین نکاتی که ملت باید در حوزه های اقتصادی مورد توجه داشته باشند عدم اسراف، توجه به تولیدات داخل و استفاده بهینه از منابع ملی است.

از مسائلی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در نوع نقد نسب فعالیت های این دولت خود را بیش از پیش نشان داد نقد فعالیت های این دولت نسبت به حوزه های فرهنگی و سیاست خارجه بود.یکی از نکاتی که مخاطب آن ملت قرار می گیرد و در آن باید در نوع مواجهه با سیاست های دولت و نقد آن مورد توجه گرفته و شیوه ی برخورد ورعایت اخلاق اسلامی در نقد دانست و خدمات و زحمات دولت در کنار کاستی و مشکلات دولت یازدهم مورد توجه واقع شود.اما نکته ای که در این مسئله بسیار مهم و مورد تاکید است و برای جریانی که در جامعه و در درون ملت به نقد دولت می پردازد باید مورد توجه قرار گیرد عدم جبهه سازی در برابر دولت است، منتقدین دلسوز در جریان ارزشی نباید به صورت نقد دولت بپردازند که جبهه ای با نام های مختلف مخاطب و دستاویز معاندین و برخی حامیان منافق دولت قرار گیرند زیرا این خود سبب ضربه به وحدت و انسجام جامعه می شود و دوقطبی شدن جامعه را نتیجه خواهد و این دوقطبی در درون ملت و جامعه سبب عقبگردهای کشور در حوزه های مختلف خواهد شد.

هم افزایی و هم دلی و هم زبانی نیاز امروز جامعه و نظام اسلامی ایران است.این نوع رفتار در نظام اسلامی بسیار باید مورد توجه قرارگرفته و توجه به مساله وحدت و انسجام و چند صدایی در جامعه نیاز راهبردی جمهوری اسلامی می باشد نظام سازی با توجه به رسیدن به هدف تمدن اسلامی با درک متقابل ملت و دولت امکان پذیر خواهد بود.

مجتبی مرادی ـ کمیته فرهنگی سمعک

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۴
مجتبی مرادی

نظرات (۱)

سال نو مبـــــــــــــــــــــــــــــارک
امیدوارم در سال 94 به همه ی آرزوهاتون برسین!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->