مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

تلاقی ظرفیت هایی برای ارسال پیام رهبر انقلاب

يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ق.ظ

پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی باب ، مسیر ونگاهی جدیدی را برای فعالان فرهنگی نظام اسلامی ایران گشود تا بتوانند نگاه جدیدی و دیگری را به مسائل فرهنگی سیاسی پیرامون کشور و جهان امروز داشته باشند.جهان امروز بیش از پیش تشنه ی بازگشت به فطرت بشریت شده است که همین خود لزوم این را می رساند که نوع نگاه به فعالیت های فرهنگی فراتر از مرزهای داخلی رود.رهبرمعظم انقلاب به عنوان ترسیم کننده این راهبرد، در پیام خود خط مشی هایی را مشخص کردند که جریان فرهنگی جمهوری اسلامی به طور قطع باید از تمامی ظرفیت های خود در جهت رساندن این پیام و تبیین و دریافت بازخورد آن استفاده کند.

نوع بررسی و نگاه به این نامه ضرورت این را می رساند که ظرفیت های فرهنگی امروز کشور را بشناسیم ظرفیت هایی که بالقوه و بالفعل بودن آن باید شناسایی و مشخص شود.

1- امروز مهمترین ودر دسترس ترین ابزاری که برای انتقال این پیام می توان بهره برد، استفاده از زبان رسانه های مبتنی بر وب، فیلم های کوتاه و بلند، مستند و… است.

باید اشاره کرد که در این حوزه فعالیت های برای تبلیغ و تبیین این نامه به موارد بسیاری می توان تقسیم بندی کرد و گستردگی کار با توجه به گسترش این رسانه ها بسیار است.علاوه بر ظرفیت های بالقوه ای بسیاری که در این حوزه در کشور به وجودآمده در همین شروع کار باید نگاهی به آثاری که تا امروز ساخته شده، کرد.

امروز بزرگترین اثری که می توان در سطح جهان مطرح نمود فیلم جدید مجید مجیدی با نام محمد رسول الله است فیلمی که مصادف شدن اکران آن با ابلاغ این پیام، را باید به فال نیک گرفت واز ظرفیت بالا و نوع ساخت جهانی آن بهره ی کافی را در سطح بین المللی و در جهت تبیین این پیام بهره گرفت. در حوزه ی رسانه گسترش پیام ها و ارسال آن از رسانه های متفاوتی دیداری شنیداری و نوشتاری در جهت گفتمان سازی آن بهره برد.

2-از ظرفیت های مهم دیگری که در جمهوری اسلامی از آن می توان به عنوان ابزاری در جهت گفتمان سازی و گسترش نفوذ جغرافیایی تاثیرگذاری این پیام بهره برد سفارت ها و رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی است به طور قطع امروز تنها و اصلی ترین وظیفه ی خود را باید رشد و گسترش ضریب نفوذ این پیام قرار دهند و از این نوع ظرفیت در سطح دیپلماسی استفاده کنند. امروز فعالیت هایی که شاید بیشترین حوزه ی آن را عرضه و پخش محصولات تولیدی در جمهوری اسلامی را شامل شود و از حوزه های مهم این فعالیت هاست.

گسترش تولیدات فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سالیان اخیر در حوزه های بین الملل خود می توان به عنوان ابزاری برای بیش از 80 رایزن فرهنگی قرار گیرد که این ها با استفاده از دیپلماسی فرهنگی و مخاطب قرار دادن ملت های جهان، پیام این نامه را منتقل کنند.

3-دانشجویان و دانشگاهیان خارج از کشور و مخصوصا جنبش های دانشجویی مسلمانی که در حوزه ی بین الملل فعالیت می کنند. به عنوان راس برنامه های تشکیلاتی خود را به طور قطع قرارداده و نوع نگاه خود به مسائل فرهنگی جهان تغییر دهند امروز جهان غرب نیاز به این گسترش پیام دارند.

امروز دانشگاه های اروپا و آمریکای شمالی به دلیل حضور دانشجویان از ملل مختلف با گرایش های دینی متفاوت بستر بسیار مناسبی در جهت تبیین این نامه فراهم می کند و فضای بسیار مناسبی برای گسترش این نامه ایجاد کرده است.

4- امروز یکی از وظایف مهم جنبش دانشجویی که از تاکیدات مهم رهبر انقلاب نیز می باشد برقراری ارتباط با تشکل های دانشجویی سایر کشورهای مسلمان و حتی این توصیه قابل تعمیم به سایر تشکل ها و گروه های دانشجویی ملل های مختلف است.وحدت سخن در جهان اسلام و افزایش عمق راهبردی فرهنگی می باشد. همین سبب بالابردن سطح تفکر فرهنگی در بین تشکل های دانشجویی خواهد شد.

نیاز تشکل های دانشجویی در بخش فرهنگی داشتن سطح فکری فرهنگی می باشد نبود فکرخلاق فرهنگی دربین تشکل دانشجویی معضلی است که این نامه و تحلیل و تبیین در حوزه های مختلف با توجه به ظرفیتی که بدنه جنبش دانشجویی امروز می تواند در حوزه ی فرهنگی دارد به گسترش این پیام و گفتمان سازی در داخل و خارج از مرزهای جمهوری اسلامی کمکی بالا نماید.

نظرات (۴)

۱۸ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۳۰ علـــــــی .م
لاییییییک.
پاسخ:
سلام
متشکر
۱۹ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۳۲ مصطفی مرادی
به قول آقای علی.م
لایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــک
پاسخ:
سلام

برو پسرجان این کلمات به سنت نمیخوره...
سلام آقای مرادی:دی
فکر میکنم این چهار تا ظرفیتی که گفتی خیلی خوبه ولی تو خود اون قضیه ی رایزن فرهنگی خیلی جای صحبت داره مثلن محمد حسین جعفریان تو افغانستان واقعن اسوه ی رایزن فرهنگی بوده و الآن مدل همونو تو همه جای دنیا نیاز داریم.
و اصلن یک نیاز دیگه که شاید میشد بهش اشاره کنی بحث طلبه هایی هست که میشه اعزامشون کرد به اروپا و... چون این ظرفیت دانشگاهیمون معمولن بیشتر غرب زده میشن تا بخوان موثر واقع شن اما به کسایی نیاز داریم که خودشون تو مبانی محکم باشن باز مدلی بخوایم بگیم ی افرادی شبیه شهید بهشتی حالا نه در اون حد حتمن ولی خب با اون مدل. 
در کل استفاده کردیم.
شهید شوید!
پاسخ:
سلام

ان شالله شهید شوم...

تجربه نشون داده شهدا عجیب ارادتی به حضرت زهرا (س) داشتن..این روزا روزهای گرفتنش از حضرت زهرا ست..

یاحق
۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۳ نجوای کنگان
سلام خدا قوت ... وبلاگ زیبائی دارید. موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->