مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

بررسی شرایط اقتصادی کشور(1)

پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۵۴ ق.ظ

بایدها و نبایدهای ضرورت اقتصاد مقاومتی

اقتصاد و معضلات پیرامونی آن از همان ابتدای انقلاب دست خوش منازعات و مباحثات بسیاری بوده است. نظریه‌ها و روش‌های اقتصادی متفاومتی در دولت‌ها به فراخور زمان‌ها و مشکلات کشور در حوزه اقتصاد در درستور کار مسئولین اجرایی و سیاست‌ساز قرار می‌گرفته است. شرایط کشور در سال‌های پس از انقلاب از همان ابتدا شرایط تحریمی بوده است. تحریم توسط زیاده‌خواهان عالم نتیجه طبیعی ایستادگی‌ای در برابر استکبار می‌باشد که به عنوان یکی از اصول متقن جمهوری اسلامی در حفظ استقلال خود از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب به حساب می‌آمده است.

اقتصاد در شرایط تحریم شرایط وِیژه ای را به خود می گیرد. اقتصاد در شرایط تحریم به دلیل برخی محدودیت ها که بالجبار برآن وارد می شود خواه ناخواه وارد مسیری جدیدی شده و با تهدیداتی روبه رو می شود. تهدیداتی که در صورت ایجاد سیاست مقابله با آن می توان به فرصت تبدیل گردد و به جای ضزبه به کشور از آن به عنوان فرصتی برای رشد و بالندگی بیشتر اقتصادی کشور استفاده کرد.

انقلاب اسلامی هم از تهدیدات و تحریم های اقتصادی بی نسیب نبوده است.تهدیدات و تحریم هایی که در چندین سال اخیر به سبب برخی از عوامل داخلی و خارجی افزایش بسیاری داشته و دشمنان از این تحریم ها به عنوان عاملی برای فلج کردن جمهوری اسلامی یاد می کرده و آن ها نیز به وسیله ی این تحریم ها تنها و تنها به دنبال این بوده اند که ضعف کارکردی اسلام و جمهوری اسلامی را در تامین معیشت مردم نشان دهند، و سرانجام این جنگ اقتصادی و نشان دادن ضعف کارکردی عقب نشینی مردم جمهوری اسلامی از اصول انقلابی خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی به عنوان راه برد جمهوری اسلامی در عرصه ی جنگ تحمیلی اقتصادی می باشد جنگی که امروز کشورهایی بسیاری را بسیج کرده تا در عرصه ی سیاست اقتصادی در این جنگ نا برابر که از کشورهای آمریکایی تا حوزه یورو و برخی کشورهای عرب همچون عربستان جبهه ای را علیه جمهوری اسلامی تشکیل داده اند تا با تشدید تحریم ها در حوزه های آسیب پذیر و وابسته به خارج، کشور را دچار مختل کنند. حوزه های مهمی همچون صادرات نفت و گاز و صنایع وابسته ی آن، تولید کالاهای اساسی،بانک ها ، علم و فناوری، صنایع خودروسازی و هواپیماسازی، کشاورزی همه چند نمونه از تحریم هایی است که به صورت مستقیم در حال اجرا هستند و دشمن تا آخرین حد ممکن از همه ی ظرفیت خود نسبت به افزایش این تحریم ها مبادرت می کند.

اقتصاد مقاومتی و نگاهی برمولفه های اساسی آن

اقتصاد مقاومتی متکی بر درون با نگاه به بیرون از کشور و با تکا به قدرت مردم است این شکل سیاست اقتصادی به داخل نگاه حداکثری در بهره مندی از ظرفیت ها را دارد و با کالامحوری در تامین نیاز مالی برای بودجه ی کشور مخالفت می کند زیرا این کالامحوری خود سبب آسیب پذیر شدن اقتصاد می شود و در حالی که در اقتصاد مقاومتی اصل بر از میان برداشتن نقاط آسیب پذیر کشور می باشد. سیاست های اقتصاد مقاومتی دارای مولفه های اساسی است که در اینجا به چند مولفه ی مهم آن که امروز در کشور نادیده گرفته شده است می پردازیم.

از ویژه گی های مهمی که سبب رشد کشور در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می شود افزایش و رشد بهروری سیستم اقتصادی کشورمی شود. اما امروز یکی از مهمترین مشکلاتی که سیستم اقتصادی کشور را دچار معضل کرده و توانسته بر اثرگذاری بر این تحریم ها کمک کند بهروری پایین فعالیت های اقتصادی کشور می باشد.هدفمندی یارانه ها و توجه به تغییر در روش های تولید و بهسازی مراکز تولیدی از طرح هایی بوده که در جهت افزایش بهروری اقتصادی در چند سال اخیر در دستور کار دولت ها قرار گرفته اما نسبت به انجام و ثمر نشستن ها بی توجهی شده است.

فرهنگ اقتصادی و استفاده با بهروری بالا از کالاهای اساسی،دوری از اسراف از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی است عنصری که با اتکای بر فرهنگ عمومی نشان از مردم محوری این سیاست اقتصادی است.

اقتصاد بدون نفت از توصیه های مهم رهبری در دو دهه ی اخیر می باشد یکی از مهمترین عللی که پس از تحریم های چندسال اخیر کشور را دچار عدم تعادل اقتصادی کرد، اقتصادی متکی نفت بود. و مهمتر از اتکای به نفت، خام فروشی آن و عدم استفاده از ظرفیت های بالای نفت در تولیدات مختلف می باشد که دشمن هم با تحریم فروش نفت از طرفی و همچنین توطئه چینی برای کاهش قیمت نفت، سعی در استفاده از این نقطه ی اتکا و البته آسیب پذیر داشته است. از اصولی که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بدان اشاره شده که می توان کشور را از وابستگی به اقتصادنفتی نجات دهد، افزایش توجه به اقتصاد دانش بنیان می باشد. اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولیدات فنی مهندسی در شرایطی که رشد علمی ایران نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و می تواند راه حلی محوری و تعیین کننده در کاهش اتکا به نفت را برای اقتصاد کشور داشته باشد.

مدیریت واردات، صادرات و تولید کالاهای اساسی از دیگر مولفه های اساسی در این سیاست اقتصادی می باشد. واردات کالاهای اساسی و همچنین عدم واردات کالاهای لوکس و غیر ضرور و صادرات نفتی به صورت کالاهای تبدیلی در شرایط تحریم و عدم اولویت به افزایش صادرات نفتی و نیز تولید کالاهای اساسی در داخل، حمایت از تولید داخل و خروج کارخانه ها و مراکز تولیدی از رکود سیاستی است که در این حوزه از اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتمان سازی اصول این سیاست بنیادی و مهم ابلاغی از اصول مهم اقتصادمقاومتی می باشد. تبیین و جایگاه آن و شرایط دست یابی به اهداف آن در جهت بسیج مردمی و نخبگانی ضرورتی غیرقابل انکار است که امروز بیش از روزهای دیگر کشور خود را به آن نیازمند می بیند.

دولت یازدهم به عنوان دولتی که با شعار اقتصاد و تدبیر در رشد آن فعالیت خود را آغاز کرده است و همچنین ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبرمعظم انقلاب در سال گذشته، رسالتی سنگین بر عهده دارد.

این مطلب در پایگاه خبری تحلیلی سمعک


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۵
مجتبی مرادی

اقتصادمقاومتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->