مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

 اهمیت فرهنگ در جوامع امروز خصوصا به واسطه ایفای نقش ابزارهای ارتباطی متنوع و  گستردگی زمینه تاثیرگذاری بر هیچ کس پوشیده نیست و ...

به همین علت، میدان جنگ فیزیکی دهه‌های گذشته، امروزه به صورت جبهه‌ای، فرهنگ‌ را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

 طبیعتا جمهوری اسلامی ایران هم با فرهنگی متفاوت تر از تفکرات برآمده از غرب و اروپا، در این میدان مورد هجوم قرار خواهد گرفت و بر همین اساس باید توجه ویژه‌ای به این مقوله در کشورمان صورت گیرد.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان نوروزی خود در حرم مطهر رضوی، فرهنگ را بسیار مهم قلمداد کردند و صراحتا ابراز عقیده کردند: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد.

آیت الله خامنه‌ای همچنین با بیان اینکه فرهنگ یک کشور مثل هوا است، خاطرنشان کردند که اگر درست باشد، آثاری دارد.

ایشان تاکید کردند که فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است.

رهبر انقلاب همچنین با  اشاره به اینکه هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم، یادآور شدند که مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: امروز و از روزهای اوّل انقلاب، دستگاه‌های تبلیغات، همه‌ی توش‌و‌توان خود را گذاشته‌اند برای اینکه مردم را نسبت به پایه‌های این انقلاب بی‌اعتقاد کنند. این کارِ فرهنگی است؟ ایمان مردم را مورد تهاجم قرار دادند، باورهای قلبی مردم را مورد تهاجم قرار میدهند؛ این را نمیشود انسان ندیده بگیرد.

رهبر انقلاب همچنین ابراز داشتند: اگر چنانچه کسانی هستند در کشور که برای تیشه به ریشه‌ی ایمان جوانان زدن دارند تلاش میکنند، نمی‌شود این را تماشا کرد به‌عنوان اینکه این آزادی است.

ایشان افزودند: اینکه ببینیم کسانی با استفاده‌ی از هنر، با استفاده‌ی از بیان، با استفاده‌ی از ابزارهای گوناگون، با استفاده‌ی از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است، این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست!

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین یادآور شدند: چطور از ما توقّع دارند که خطوط قرمز اعتقادی و انقلابی کشورمان و جوانانمان را ندیده بگیریم؟

مقام معظم رهبری با اشاره به کسانی که جای ایمان راسخ، شبهه‌افکنی و بی‌اعتقادی؛ جای کار و تلاش و همّت بلند، لذّت‌جویی و شهوت‌رانی و از این قبیل؛ این کارها کارهایی است که انجام میگیرد، خاطرنشان کردند: دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خودشان را در مقابل اینها انجام بدهند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خطاب به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند یادآور شدند: بحمدالله خیلی هم وسیع شده، آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.

رهبر انقلاب به جون‌ها بسنده نکردند و افزودند: علاوه‌ی بر اینها، مَراجع فرهنگی-یعنی علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهّد-، اینها نگاه نقّادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشند و تذکّر بدهند.

رویارویی دولت با جناح فرهنگی مومن

با نگاه به سخنان رهبرانقلاب در این سخنرانی و سخنرانی‌های چند ماه اخیر به جملاتی خاص در بیاناتایشان در حوزه ی فرهنگ برخورد می کنیم، جملاتی که شاید نیازمند تامل وبررسی موشکافانهی بیشتری باشد. به کاربردن عباراتی همچون جناح فرهنگی مومن، عرصه ی فرهنگی عرصه ی شوخی کردن نیست وامثال این نیز خود نشان از ایجاد رخنه ها و همچنین ایجاد خط مشی تقابل هایی  جدید در بدنه ی اجرایی فرهنگی کشور می دهد.

اولین رویارویی جناح فرهنگی مومن با دولت همان روزهای ابتدایی دولت و وزارت آقای جنتی بود ، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با هنرمندانی دیدار کرد،که عده ای از آن ها هنوز به عنوان حامی فتنه شناخته می شوند و هنوز هم مرزبندی مشخصی با دشمن و فتنه نکرده اند . صحنه ی بعدی رویارویی دولت با جبهه ی فرهنگی مومن زمانی بود که فیلم گذشته با وجود اینکه فقط کارگردانی ایرانی داشت و فقط به دلیل وجود کارگردانی همسو با دولت و حامی فتنه به عنوان نماینده ی ایران در اسکار شناخته شد واین دهن کجی ای بزرگ به همه ی تولیدات سینمایی ساخت داخل بود.اما با گذشت زمان رخنه ها بیشتر و بیشتر سرباز کرد.اظهارات ساختارشکنانه و قبح شکنانه ی آقای جنتی ، همچون عدم ممنوعیت تک خوانی زنان و مجاز بودن استفاده از فیس بوک و همچنین ابراز نگرانی از بسته شدن روزنامه های توهین کننده به مقدسات و چندین و چند موضع دیگر .اما موضع گیری های وزیر فرهنگ با اقداماتی توسط وزارتش همچون انتخاب فیلم های سینمایی مسئله دار و حامی فتنه و اکران فیلم هایی که تحریف کننده ی تاریخ کربلا و تقدیر از آنها، در جشنواره ای که به عنوان  فجر و انقلاب واسلام برگزار می شد و صدور مجوز برای  ناشرهایی که به دلیل محتوای ضد اخلاقی خود، در دولت قبل توقیف شده بودند و همچنین رفع توقیف فیلم هایی که به دلیل محتوای نامناسب وخلاف ارزشهای اسلامی، همه وهمه ی این ها نشان دهنده ی رسوخ نوعی تفکرات لیبرالی در نوع نگاه به فرهنگ اجتماع و همچنین بدنه ی اجرایی  و مدیریتی فرهنگی کشور است.

 این اظهار نظرها زمانی تکمیل تر شد که رئیس جمهور محترم در اظهارنظری در جشنواره فجر هنر و هنرمند ارزشی و غیر ارزشی را یکی دانست و تفاوتی بین آن ها قائل نشد . این اظهارات واقدامات خلاف گفتمان اعتدال به همین جا ختم نشد. دولت در حوزه ی رسانه ای دچار یک انفعال در مواضع خود شده است .تاب و تحمل نقد پذیری اش هر روز در حال کاهش است.هر چند وقت بر روی یکی از منتقدینش قلم توقیف می کشد و آغازگر این گونه برخورد  رسانه ای  تقابل با نشریه یالثارات بود.این نشریه که یکی از رسانه های جناح مومن و انقلابی است ، به دلیل نقد سیاست های فرهنگی دولت توقیف شد.ولی دولت کارش را با رسانه های جبهه ی انقلاب به این جا ختم نشد، انتقاد از سیاستهای خارجی و اقتصادی دولت توسط هفته ی نامه ی 9دی به عنوان پرتیراژترین هفته نامه ی جبهه ی انقلاب  و جناح فرهنگی مومن دوباره سبب شد تا دولت و وزارت فرهنگش  این نشریه را هم در روزهای آخر سال 92 توقیف کند تا خبرهایی که این چند وقت اخیر به صورت رسمی و غیر رسمی از بولتن های حامی دولت راستگویان شنیده می شد پس از تکذیب، تایید شودو حکم توقیف این رسانه هم صادر شد.تذکرات چند گانه به روزنامه وطن امروز به عنوان منتقد دیگر دولت هم نشانه ای دیگر از کم تحملی دولت در عرصه ی نقد رسانه ای است.

 با مشاهده ی این شارلاتان بازی های رسانه ای را یاد  دولت هاشمی می افتیم، دولتی که به راحتی داس توقیف را بر روی نشریات منتقد می کشید و خود را مبرا از هرگونه نقدی می دانست و رسانه های طرفدارش شعار مخالفت با هاشمی مخالفت با رهبری را انتخاب کرده بودند تا با این دسته شعارها عرصه ی نقد رسانه ای و اجتماعی را بر روی مردم ببندند.این سیاست های فرهنگی و رسانه ای و کم تحملی در عرصه ی نقد نشان دهنده ی آغاز 17امین سال اجرای سیاست های فرهنگی دولت است که گفتمان فرهنگیش همان گفتمان ضد آزادی بیان و فرهنگ لیبرالی دولت های اصلاحات و سازندگی است پس نباید پس از این دولت انتظار تغییر رویکرد در زمینه های فرهنگی را داشت و نباید توقع تقویت جناح فرهنگی مومن را نیز از این دولت داشت .باید منتظر داس اعتدالی رسانه ای دولت بود و شاهد ماجرا باید باشیم تا این داس بر سر کدام رسانه فرود می آید و نقطه ی بعدی رویارویی با جناح فرهنگی مومن کجا و کی خواهد بود و چه زمانی و چه عرصه ای را محل شوخی فرهنگی قرار خواهند داد.

جناح فرهنگی مومن و انقلابی زمانی دست از اعتقادات خود بردارد ، دیگر انتقاد نخواهد کرد. مبارزه در جهت حفظ ارزش‌ها در جامعه که بزرگترین ویژگی این جناح است، خود به پویایی و فعالیت انقلابی این جناح کمک خواهد کرد. اما  نباید این انتقادات به دشمنی تبدیل شود و باید در چارچوب مطالبه های رهبری و در جهت روشن سازی فضای جامعه و به دور از هرگونه تنشی باشد .

پ ن: البته مقداری اضافات خبرنامه زده.

این مطلب در خرنامه دانشجویان ایران

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۳
مجتبی مرادی

نظرات (۱)

سلام داداش مجتبی خوبی داداش
سال نو مبارک
چه خوابی دیدی؟
پاسخ:
سلام
الحمدلله

همچنین
من به قول جواد آقا شدم نسترداموس...واسه ملت خواب می بینم...خواهم گفت ولی...یاد اون قضیه ی قبل تولد ستایش کوچولو افتادم
الانم دیدم بزرگ شده...قسمت ببین داداش...نه جان من ... بار اولی که دیدش چند ماهش بیشتر نبود...
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->