مرقومات

شهادت یک نیاز است

مرقومات

شهادت یک نیاز است

سبک زندگی و رابطه آن با جهان بینی انسان

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۴۳ ق.ظ

واژه شناسی  کلمه  سبک :

در تعریف سبک، پایداری به معنای گرایش به یک الگو و تیپ رفتاری است که نسبت به تغییر، مقاوم است و حتی اگر ظاهر رفتار فرد در موقعیت‌های مختلف به ظاهر متفاوت به نظر برسد اما معرف یک شیوه نسبتاً پایدار در مواجه با مسائل زندگی است که ممکن است با تظاهرات متنوع تجلی کند

زمانی که از سبک زندگی یک جامعه بحث می شود به این می رسیم که برای بررسی سبک زندگی یک جامعه  باید دید آن را نسبت به جهان پیرامونش را مورد بررسی قرارداد زیرا سبک در معنا به یک گرایش و الگو و تیپ رفتاری ثابت و پایدار اطلاق می شودو زمانی یک الگو به یک سبک تبدیل می شود که جهان بینی مشخصی را برای ایجاد داشته باشیم .  

جهان بینی و نسبت آن با هدف

 سبک زندگی هر فردی در یک جامعه یک سری مولفه ها دارد و این مولفه ها هستند که سبب شکل گیری زندگی و رفتار های فردی انسان در یک جامعه  می شود که چگونگی این مولفه ها از نوع هدف فرد درجامعه مشتق می شود و هدف است که مشخص کننده نوع ایمان است و اصالتا بدون ایمان به یک اصل جهان بینی شکل نمی گیرد.

شهید مطهری جهان بینی را  این طور تعریف می کند:

"یک مسلک و یک فلسفه زندگی خواه ناخواه بر نوعی اعتقاد و بینش و ارزیابی درباره هستی و بر یک نوع تفسیر و تحلیل از جهان مبتنی است‏ نوع بردشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می‏دارد ، زیر ساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمار می‏رود این زیرساز و تکیه گاه‏ اصطلاحا " جهان بینی " نامیده می‏شود "

 و همچنین ایمان انسان به یک جهان بینی است که هدف های او را  می سازد و شکلی ثابت به آن می دهد، ایمان به هر چیزی شکل دهنده ی جهان بینی انسان است حال آن چیز می تواند لیبرالیسم یا می تواند کمونیسم یا می تواند فاشیسم نیز باشد و یا هم می تواند توحید ناب باشد. ایمان به هر چیزی یک هدف هایی را به دنبال خود دارد و هدف هایی مطابق اصول خود می سازد.    

شهید مطهری در ادامه ی تعریف جهان بینی نسبت آن را هدف این طور مشخص می کند:

"همه دینها و آیینها و همه مکتبها و فلسفه های اجتماعی متکی بر نوعی‏ جهان بینی بوده است هدفهایی که یک مکتب عرضه می‏دارد و به تعقیب آنها دعوت می‏کند و راه و روشهایی که تعیین می‏کند و باید و نبایدهایی که انشاء می‏کند و مسؤولیتهایی که به وجود می‏آورد ، همه به منزله نتایج لازم و ضروری‏ جهان بینی‏ای است که عرضه داشته است"

سبک زندگی و نسبت آن با هدف

هدف های انسان خود ناشی از جهان بینی انسانی است . اعتقادو ایمان انسان به یک اصل سبب شکل گیری و ساختن اهداف او می شود، حال این اهداف انسان می تواند مادی یا معنوی باشد که این به نوع جهان بینی انسان از جهان پیرامونی او وابسته است.

اهداف، سبک زندگی یک فرد را شکل می دهد و اساسا بدون هدف سبک زندگی ایجاد نخواهد شد و همچنین سبک زندگی نیز تابع تفسیر ما از زندگی است یعنی هر هدفی که ما برای خود معین کنیم یک سبک زندگی متناسب خود به همراه دارد پس باید ابتدا هدف مشخص شود و بعد مطابق آن نوع سبک زندگی و مولفه های آن تعریف و عملیاتی شود.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۶
مجتبی مرادی

سبک زندگی

نظرات (۴)

۲۶ تیر ۹۲ ، ۱۴:۰۵ سید مرتضی موسوی نژاد
سلام این مطب رو خودت گیر آوردی یا نوشتی؟
پاسخ:
سلام
واسه چی؟

برداشتم از سخنان رهبری بود . که 8 یا 9 بار فقط سخنرانی توی خراسان شمالیش رو گوش دادم و همچنین بی نهایت بار کلیپهای که گذاشتم رو گوش دادم.

ولی کل مطلب خودم نوشتم
۲۶ تیر ۹۲ ، ۱۹:۲۶ سید مرتضی موسوی نژاد
ادبیات متن خیلی امتیاز بالایی داره،بنویس.بیشتر بنویس.
تعداد مطالبتو کم کن و بر کیفیت بیفزا.
پاسخ:
چشم
۲۶ تیر ۹۲ ، ۱۹:۲۸ سید مرتضی موسوی نژاد
ضمنا برو تو وبلاگ بچه ها برای مطالبشون نظر بگذار.این تبادل نظرات ادامه پیدا کنه.
پاسخ:
چشم .
۰۳ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۱۸ امیرحسین رفعتی
برای این سبک زندگی، از جلسات آقای پناهیان یه کاغذایی جمع کردیم. خیلی جالبه. برات میارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->